RENNEBU: Den 1. juni 2007 inviterte Lien (Rennebu AP) stortingsrepresentant Jorodd Asphjell, fylkesordfører Tore Nordseth og fylkespolitiker Rannei Mesloe til bedriftsbesøk hos Lund Handlaft på Nerskogen. Møtet ble positivt på alle måter. – Bedriften så ikke noe spesielt problem med å drive. Det meste kommer an på egen vilje og innsats, og det skorter det ikke på hos Lund Handlaft, sier Lien.

Kjent fenomen

I møtet ble det hevdet at den største hemsko for å få til skikkelig vekst og positiv utvikling i Nerskogsområdet er at vegen i vinter- og vårhalvåret er under enhver kritikk. Det ble slått fast at vegstandarden må utbedres snarest, dersom framtidens mål og visjoner for grenda skal kunne oppnås.

– Under møtet ble vi gjort kjent med at Norsk Turistutvikling i samarbeid med kommunen, grunneierne og næringslivet skal kartlegge mulighetene for å forsterke Nerskogen som turistområde. Det sier seg selv at innfartsåren til grenda må være i tilfredsstillende stand dersom det skal satses i området, mener han.

I følge Lien er både beboere, hyttefolk, næringsliv og grundere av den oppfatning at vegstandarden er til hinder for vekst på Nerskogen.

– Dette er ikke noe nytt fenomen. Også da jeg jobbet i det aktuelle området for omkring femten år siden, var vegen i elendig forfatning visse deler av året. Vegvesenet må ha visst om dette problemet i lang tid, mener Lien.

Kulekjøring

På vegne av Rennebu Arbeiderparti har han nå sendt et brev til Fylkesordfører Tore Sandvik. Her ber han om at saken settes høyt opp på prioriteringslista, for en snarlig kvalitetsmessig utbygging.

– Feilen med Nerskogsvegen er at massene i oppbygginga av vegkroppen er for dårlig. Massene er av forskjellig kvalitet, og telen går ulikt i de forskjellige typene masser. Enkelte steder er det grus, mens andre steder består massen av leire og jord, sier Lien.

Han har lite til overs for Vegvesenets syn på saken. De vil legge nytt dekke fremfor å utbedre vegkroppen.

– At fagetaten nå anbefaler politikerne nytt dekke på en slik veg virker for oss som en kortsiktig løsning. Etter vår mening er dette intet annet enn kamuflering av det reelle problemet. Kulekjøringsløyper egner seg best i skibakken, og ikke langs en offentlig veg, sier Lien.