KVIK­NE: Findmysheep ble dan­net av en ven­ne­gjeng på fire, i høs­ten 2009. Ven­ne­gjen­gen had­de lenge fun­dert på hvordan de skul­le kla­re å fin­ne igjen sau­en sin, og ka­da­ver, når sau­ene gikk i et om­rå­de uten mo­bil­dek­ning. Løs­nin­gen ble å ska­pe et eget spo­rings­sy­stem. Spo­rings­sy­ste­met var en E-bjel­le ut­styrt med GPS-mot­ta­ke­re og sa­tel­littele­fon.

I pe­ri­oden fra 2009 til 2013 har fle­re tu­sen E-bjel­ler blitt tes­tet og de før­s­te mel­din­ge­ne om at det­te fun­ger­te, kom i 2010.

– For å kun­ne star­te det­te, treng­te vi hjelp til å fi­nan­si­e­re mid­ler til pro­sjek­tet. Fyl­kes­man­nen var svært po­si­tiv til det­te, og det samme var In­no­va­sjon Norge, sier Marit Mjøen Solem.

I 2011 had­de de 100 testenheter ute i Kvikne-om­rå­det. Bjellene som ble brukt/kjøpt i Oppdal og Rennebu i 2012 var også testenheter, og disse var sponset av blant annet Fylkesmannen og kommunene via skjønnsmidler.

Økning

Omsetningen har økt med åre­ne. I 2012 had­de de 1.663.000 mil­li­o­ner i omsetning og 6.992.000 mil­li­o­ner i 2013.

– I 2014 har vi en omsetning på nær­me­re 14 mil­li­o­ner. Vi er kjem­pe­stolt av den sum­men, sier hun.

Solem tror suk­sess­opp­skrif­ten til sel­ska­pet lig­ger i at de tørr å sat­se.

– I 2013 solg­te vi 2800 ebjeller. Vi sat­te oss som mål å sel­ge 5000 en­he­ter i 2014. Vi var vel­dig spen­te på om vi klar­te det, og In­no­va­sjon Norge trod­de vi ikke klar­te det. 1. mars had­de vi allerede solgt 5000, og vi end­te opp med et salg på 7000 det­te året, sier Solem.

For 2015 har de som mål å sel­ge 10000 en­he­ter.

– Det blir knall­tøft, men vi må sat­se om det skal bli bra, sier hun.

I mars rei­ser Solem sammen med bro­ren sin ned til Abu Dhabi, De for­en­te ara­bis­ke emi­ra­ter, for å del­ta på mes­se.

– Jeg er noe spent, men tror det kom­mer til å gå bra.

Ebjelle: Slik ser ebjellene og ap­pen ut.