KVIKNE: Findmysheep ble dannet av en vennegjeng på fire, i høsten 2009. Vennegjengen hadde lenge fundert på hvordan de skulle klare å finne igjen sauen sin, og kadaver, når sauene gikk i et område uten mobildekning. Løsningen ble å skape et eget sporingssystem. Sporingssystemet var en E-bjelle utstyrt med GPS-mottakere og satellittelefon.
I perioden fra 2009 til 2013 har flere tusen E-bjeller blitt testet og de første meldingene om at dette fungerte, kom i 2010.
– For å kunne starte dette, trengte vi hjelp til å finansiere midler til prosjektet. Fylkesmannen var svært positiv til dette, og det samme var Innovasjon Norge, sier Marit Mjøen Solem.
I 2011 hadde de 100 testenheter ute i Kvikne-området. Bjellene som ble brukt/kjøpt i Oppdal og Rennebu i 2012 var også testenheter, og disse var sponset av blant annet Fylkesmannen og kommunene via skjønnsmidler.
Økning
Omsetningen har økt med årene. I 2012 hadde de 1.663.000 millioner i omsetning og 6.992.000 millioner i 2013.
– I 2014 har vi en omsetning på nærmere 14 millioner. Vi er kjempestolt av den summen, sier hun.
Solem tror suksessoppskriften til selskapet ligger i at de tørr å satse.
– I 2013 solgte vi 2800 ebjeller. Vi satte oss som mål å selge 5000 enheter i 2014. Vi var veldig spente på om vi klarte det, og Innovasjon Norge trodde vi ikke klarte det. 1. mars hadde vi allerede solgt 5000, og vi endte opp med et salg på 7000 dette året, sier Solem.
For 2015 har de som mål å selge 10000 enheter.
– Det blir knalltøft, men vi må satse om det skal bli bra, sier hun.
I mars reiser Solem sammen med broren sin ned til Abu Dhabi, De forente arabiske emirater, for å delta på messe.
– Jeg er noe spent, men tror det kommer til å gå bra.