I dag fredag er det «Black Friday», et handlekonsept som har eksistert i USA i mange år, men som kom til Norge i 2009. Intersport er med på shoppingtrenden for første gang, og velger å slå på stortromma denne dagen.

– Når vi først skal være med på dette, så skal vi gjøre det ordentlig, forteller daglig leder Terje Volden til Opdalingen.

I fjor var Intersport sånn halvveis med på konseptet. Tidligere har de hatt handlekvelder for å kickstarte julegavehandlingen, men de bestemte seg i år for å hive seg på den amerikanske trenden.

– Jeg tror dette er et konsept som mange setter pris på, sier han.

Aunasenteret er eneste senter i Oppdal som kjører på med nattåpent denne dagen.

– Det blir veldig spennende å se om det kommer folk natt til fredag. Vi har merket i forkant av denne dagen, at det har vært litt roligere i butikkene enn vanlig, og at det er mange som tar turen innom og ser seg rundt og danner seg en oversikt over hva de kan kjøpe seg , sier han.

Vil tape penger på stuntet

Natt til fredag hadde Intersport tre-fire ansatte på jobb.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi taper penger på å ha natt-åpent. Vi får ikke annet enn markedsføring for dette stuntet, sier han.

– Men de ansatte er veldig gira på stuntet, og de gleder seg til denne dagen. Dette er et konsept som spriter opp hverdagen, sier han.

Det er kun utvalgte tilbud i butikken på natten. De aller fleste tilbudene er på fredag. Selv får ikke Volden anledning til å være med på denne dagen, da han reiser til Sverige med skiskytter- og langrennsgruppa i Oppdal på treningsleir.

– Men jeg tror kanskje det kan bli kø natt til fredag. Tilbudene er såpass gode at du sparer en god del penger på produktene, sier Volden.

– Pulveriserer konseptet

Volden forteller at han irriterer seg over dem som kjører shoppingkonseptet over en lengre periode, som «Black Friday-week».

– Jeg tror shoppingkonseptet er kommet for å bli, i alle fall for en stund. Men jeg er redd handelsstanden ødelegger det med å kalle det for «Black Friday-week». Vi skal alltid dra strikken lenger. Det blir som om å ha julaften-week, istedenfor å feire den ene dagen med brask og bram, sier han.

Amerikanerne har hatt dette i mange år, og de har klart å ha tatt vare på den tradisjonen som den skal være.

– Men når det kommer til Norge, så må vi dra det så voldsomt ut. Det er utrolig synd at dette konseptet blir pulverisert på denne måten, sier han.

– Dette er også en av grunnene til at vi ønsker å gjøre vårt for å holde tradisjonene som denne dagen har. Det er derfor vi blant annet har nattåpent fra midnatt natt til fredag, og ikke tidligere på torsdagskvelden, sier han.

Sette Oppdal enda mer på kartet

På sikt håper Volden at hele bygda kan være med på å ha natt-åpent.

– Det hadde vært kjempeartig om Oppdal kunne satt seg mer på kartet som handelssentrum og tatt grep om «Black Friday». Dette åpner muligheten for at hytteturistene kan komme tidligere til hyttene sine, og dermed få muligheten til å benytte seg av tilbudene vi har denne dagen, sier Volden.

Han forteller at hyttefolket er flinke til å bruke butikkene i bygda.

– Forrige uke var 60 prosent av ukeomsetningen på lørdag, og det sier noe om hvor viktig hyttefolket er for oss som driver bruikk i Oppdal, sier han.