Om man fortsetter med skyttelbuss så får man fortsatt bruke Snøheimvegen, dette fremgår av fylkesmannens saksutredning og innstilling som nå er oversendt til Miljødirektoratet.

To vernealternativer har vært ute til høring, og Fylkesmannen har i sin innstilling tatt utgangspunkt i vernealternativ 2 der Fylkesmannen i en viss grad har imøtekommet ønsker fra kommunene, beitenæringen og andre høringsinstanser. Det innebærer mer landskapsvern framfor nasjonalpark sammenlignet med vernealternativ 1.

Verneformen nasjonalpark er valgt for de indre delene av området, for å verne mot nye inngrep og for at forvaltningsmyndigheten skal ha tilstrekkelige muligheter til å styre ferdsel av hensyn til sårbare arter, herunder villreinen.

Fylkesmannen tilrår også noe mer areal uten vern ved Tverrfjellet, for å gi noe mer rom uten vern i området rundt Hjerkinn.

Videre tilrår Fylkesmannen flere endringer i forskriftene etter høringen, blant annet at det tas inn en hjemmel for å kunne tillate oppsetting av nye tilsynsbuer i forbindelse med beitebruk etter søknad. Det er også gjort flere grep som forenkler ferdselsreguleringene betraktelig og slik at dette innebærer mindre restriksjoner på ferdsel.

Fylkesmannen tilrår også justeringer knyttet til datoer for ferdsel og motorferdsel som imøtekommer flere høringsuttalelser, herunder Den Norske Turistforening (DNT) Oslo og omegn sitt ønske om å bytte åpningstid på Snøheim fra juni til noe lenger ut i oktober.

I dag holder Snøheim åpent fra 23. juni til 8. oktober.