Rådmennene i Rennebu og Oppdal møttes til drøftingsmøte torsdag 16. juni. Her ble de enige om forslag til administrativ funksjonsfordeling i forbindelse med kommunereformen.

I de ulike enhetene vil det totalt være 130 ansatte. 90 av disse stillingene vil legges til Oppdal, mens Rennebu får 40 stillinger. Dette utgjør 76,1 årsverk i Oppdal og 36,1 årsverk i Rennebu.

I dagens løsning har Oppdal 86 ansatte og 76,5 årsverk. Rennebu har 44 ansatte og 35,7 årsverk.

Plan og forvaltning

I Rennebu vil det være en ansatt i enhetsledelse. 12 Ansatte på plan, byggesak og oppmåling, to ansatte på mijø og åtte ansatte i landbruk.

Oppdal vil få to ansatte på kultur, og fem ansatte på miljørettet helsevern/kommuneoverlege

Totalt vil det være 30 ansatte ved denne avdelingen i de to kommunene. I dagens løsning har Oppdal 18 ansatte og Rennebu 12 ansatte.

Helse og familie

Hele denne administrative avdelingen vil legges til Oppdal. En ansatt i enhetsledelse. 13 ansatte under psykisk helse og rus, en ansatt under bosetting av enslig mindreårige flyktninger, åtte ansatte i barnevern (interkommunalt), seks ansatte i PP-tjeneste og syv ansatte ved medisinsk rehabilitering.

Totalt 36 ansatte. I dag har Oppdal 29 ansatte og Rennebu syv ansatte ved denne avdelingen.

Stab og støtte

På økonomikontoret vil Oppdal få to ansatte og Rennebu seks ansatte. Ved lønn-og personalkontoret vil det sitte en person i Oppdal og seks ansatte i Rennebu. Seks IKT-stillinger vil ligge i Oppdal. På post og arkiv vil Rennebu ha fem ansatte.

Tre personer skal jobbe med sekretariat i Oppdal. Seks ansatte, som også legges til Oppdal, skal drive med rådgivning utover økonomi, personal og IKT. Funksjonen assisterende rådmann/organisasjonssef fyller to stiller og skal ligge i Oppdal

Totalt vil det være ansatte 37 mennesker ved denne enheten i Oppdal og Rennebu. Dagens løsning har også samme antall ansatte her.

I innvandrertjenesten vil det være 13 ansatte i Oppdal. På tekniske tjenester vil det være 14 ansatte. Disse stillingene vil også ligge i Oppdal.

Bakgrunn for forslaget

I intensjonsavtalen punkt 6 står det følgende om administrativ organisering:

Den administrative organiseringen i de to kommunene skal tilpasses til hverandre slik at manfår en ensartet struktur. Ordfører og rådmannsfunksjonen skal lokaliseres ved rådhuset i Oppdal. Både Rennebu og Oppdal skal hafullverdige og likestilte kommunale servicetorg. Andre funksjoner  skal fordeles mellom Rennebu og Oppdal på en balansert måte. Det skal legges lederstillinger, kompetansearbeidsplasser og fagmiljø til begge sentrene.

Rådmennenes forståelse av intensjonsavtalen:

  • Formuleringen på en balansert måte er forstått slik at den nye kommunen skal få en lokalisering av arbeidsplasser som ikke forrykker dagens fordeling av antall årsverk.

  • Det skal søkes etter løsninger der hvert enkelt fagmiljø samles på ett lokaliseringssted. Der dette kan gå på bekostning av tilgjengelighet for brukerne kan det løses ved hjelp av servicetorgene og eventuelt satelittkontor.

  • Stillinger som primært må lokaliseres ut fra hensynet til hvor brukerne bor skal ikke være en del av omfordelingen jfr intensjonsavtalens punkt 2, hakepunkt 2 hvor det heter: Også i fremtiden skal tjenestetilbudet slik som barneskoler, ungdomsskoler, sykehjem, helse, barnehager og kulturtilbud være lokalisert i nærheten av der folk bor.

Metode

Rådmennene har forsøkt å kartlegge antall aktuelle stillinger i de to kommunene i dag. Tallene er kvalitetssikret så langt som mulig innenfor gitte tidsrammer. Det må imidlertid tas forbehold om følgende stillinger:

  • Ensartet grensedragning i de to kommunene for hvilke stillinger som skal være omfattet av omfordelingen, og hvilke som skal holdes utenfor.

  • Sammenlignbarhet i antall stillinger for de ulike fagfeltene, ettersom man er organisert på ulike måter.

Forholdstallet for antall aktuelle årsverk er anslått til 68 prosent i Oppdal og 32 prosent i Rennebu. Dette forholdstallet legges til grunn for antallet årsverk som skal lokaliseres i Oppdal og i Rennebu i en fremtidig kommune.

Rådmennene har samlet seg om følgende skisse;

  • Eksisterende enhetsstruktur brytes opp, og lokaliseringen blir omgruppert fagområde for fagområde.

  • Det søkes å ta hensyn til at de mest beslektede fagområdene lokaliseres på ett og samme sted.

  • Det er tatt hensyn til at ordfører og rådmann skal være lokalisert i Oppdal, og at stabsfunksjoner som naturlig hører til, legges der.

  • Plankontoret er holdt utenfor fordelingen, og skal fortsatt være lokalisert i Rennebu.

Rådmennene ønsker å presisere at selv om man legger et fagområde til en kommune, (f.eks. plan­ og forvaltning, flyktningetjenester, helse og familie, teknisk), så betyr det at tjenesten likevel skal utøves fra begge steder.

En forutsetning for at sammenslåingen skal fungere er at servicetorgene på begge steder har den nødvendige kompetansen for å løse førstelinjetjenestene.

Selv om arbeidsplassene lokaliseres til bestemte steder, forutsettes det at digitale løsninger skal være sentrale.