Hver uke tar vi et lite dypdykk i Opdalingens over 80 år gamle og svært omfattende arkiv. Her har vi plukket fram noen notiser som viser litt om hva som var gangbart lesestoff den gang da. Bli med oss tilbake til fortiden; god lesefornøyelse!

Fredag 13.8.1937

Første buss over Nerskogen til Opdal

Fredag 30. juli kjørte Martin Grefstad sin store solskinnsbuss over Nerskogen i Rennebu til Vognild i Opdal. På endel steder var veien fin å kjøre, men det var et veistykke på 300 meter som ennu ikke er helt ferdig for trafikk. Solskinnsbussen humpet gjennem en jungel av bjerkekratt og morads, men det var heldigt at marken var så tørr, hadde den ikke vært det så var det fare for at den var blitt sittende fast. Men bussen klarte alle situasjoner fint, og efter tre timers kjøring fra Løkken-Nerskogen kom de til Vognild i Opdal efter en herlig og begivenhetsrik tur. Thv. L. i «Sør-Trøndelag»

Torsdag 16.8.1951

Bjørndalsseter og Bjørnsvassli

får no skogsbilveg. Det er Op-Re-So som her gjør et storarbeid. Det har vært lite von om at det var blitt bedre veg i denne delen av bygda dersom ikkje bulldozeren hadde vært.

Fredag 14.8.1936

Sølvreven som hund

Ole Grøtte, Sæter, som er kjent som en særlig flink sølvrevdressør går nu om kveldene med en vakker liten sølvrevhvalp i bånd. Hvalpen følger villig efter og bryr sig ikke om gående og bilende farer forbi.

Fredag 15.8.1969

«Feriejobber til alle som har søkt»

Opdalingen har i siste nr. ei melding med ovenstående overskrift, stykket er sannsynligvis tatt fra «Gauldalsposten» og innholdet er ikke helt i samsvar med de faktiske forhold. Det er en misforståelse mellem «Gauldalsposten» og arbeidskontoret på Støren. Jeg vil be om å få retta det som gjelder Oppdal. Arbeidskontoret i Oppdal har ikke formidlet 90 skoleungdommer fra Kristiansund til slåttonnarbeide, men det meldte seg ca. 90 som var interessert, ikke alle ble formidlet. Når det gjelder «feriejobber til alle som har søkt», så stemmer ikke dette for Oppdals vedkommende, det ble dessverre mange skoleelever (gutter) som ikke fikk feriejobb. Jentene har så å si alle fått arbeide. De skoleelever fra Oppdal som var villige til å ta onnaarbeide har alle fått det. Formidlingsmannen i Oppdal.

Torsdag 15.8.1946

Bønderne ser lite til arbeidshjelpen

Derimot skaffer farende folk dem stort bry.

En mann fra en av våre nærmeste bygder kommer innom redaksjonen for å si noen sannhetsord, og han er alt annet enn blid, forteller T. K. – I presse og kringkasting er byfolk oppfordret til å ta sin tørn i jordbruket i ferien for å hjelpe bønderne, som sliter hardt med alt for liten arbeidshjelp. Men det er en nyttig hjelp vi har fått! En sverm av bilister og sykkelister farter rundt på bygdene, setter opp og kjører ned grinder, så folk har den største armod med å holde krøttera ute av eng og åker. Det er den «arbeidshjelp» vi har sett mest til på bygdene, sier han. Det er synd at det skal være slik. Farende folk må vise omtanke.

Torsdag 18.8.1938

Dovrefjell i litteraturen

Både Ola Setrom og Ragnar Solberg skriv på nye bøker som det er tanken skal koma ut i haust. Solberg held fram med det sermerkte stoffet frå «Isgud» eit nytt band dikt med emne frå Dovrefjell. Ola Setrom skriv framhald på romanen frå ifjor med emne frå Opdal. Skriv Nidaros.

Fredag 12.8.1983

Bil-kaos i sentrum

- Hadde det gått an å kjøre bil inn på butikkene, så hadde folk gjort det.

Denne kommentaren har flere kommet med når det gjelder sentrum i Oppdal. Maken til kaos det til tider har vært, skal en lete lenge etter. Dobbeltparkering og innestenging over en lav sko. Torget i Oppdal er ikke stort. Kommer et par torghandlere før fredagsrushet, er det lett for fullt på torget. Enkelte har hevdet at torget burde være bilfritt. Vi skal ikke ta stilling til akkurat det, men en kan lett bli enig når det står på som verst.

Fredag 13.8.1937

Resa bru

I Meldal fraktes i disse dager hit til Opdal for å brukes på veien Hoel-Ishoel bru. Det er en eldre smal jernbru som selvsagt ikke kunde tilfredsstille den store trafikk på riksveien i Meldal, men på veien Hoel-Ishoel bru som ikke har gjennemgangstrafikk vil den nok tilfredsstille fordringene en god stund fremover. Veien er som bekjent oparbeidet helt ned til Driva. Når det nu blir en solid bru over Driva må en håpe at veiforbindelsen til gårdene på den annen side av elva efter hvert må bli utbedret.