Når det digitale radioskiftet nærmer seg slutten er bruken av FM på et svært lavt nivå. Bare 14 prosent lytter nå kun på FM, mens 86 prosent av befolkningen lytter digitalt. DAB er den suverent største plattformen, melder Digitalradio Norge i en pressemelding. Digitalradio Norge AS representerer NRK, P4-gruppen og Bauer Media. Selskapet jobber med overgangen fra analog til digital radio i Norge, og driver blant annet nettstedet radio.no.

Tallene er hentet fra Digitalradioundersøkelsen for uke 47–48 (Kantar media), og målingen er gjort mens kommersiell riksdekkende radio sendte på FM på Østlandet.

Halvparten av alle biler har DAB

Siden midten av september er det blitt 620 000 flere DAB-radioer i Norge. 150 000 av disse er bilradioer eller biladaptere. Digitalradioundersøkelsen viser også at bortimot halvparten av alle biler nå har en DAB-radio.

- Det er spesielt gledelig med den gode veksten i antall biler med DAB denne høsten, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Det er nå er nesten 5,4 millioner DAB-radioer i Norge, og 85 prosent av norske husstander har nå én eller flere DAB-radioer. I Nordland, som var første heldigitale fylke, har 91 prosent av husstandene én eller flere DAB-radioer.

DAB er større enn FM både i hjemmet og i bil

Hjemme lytter de aller fleste digitalt, og kun 4 prosent av de daglige radiolytterne bruker FM. 56 prosent bruker DAB. Av de daglige radiolytterne er det nesten dobbelt så mange som bruker DAB i bilen sammenlignet med hvor mange som bruker FM i bilen.

Nøkkeltall Digitalradioundersøkelsen, uke 47–48, Kantar Media

Totalt er det 5.370.000 DAB-radioer i Norge.

85 prosent har en eller flere DAB-radioer (opp fra 82 prosent).

49 prosent av alle biler har nå DAB (opp fra 44 prosent)

64 prosent av bileiere som daglig lytter på radio har DAB i bilen (opp fra 54 prosent)

Nordmenn har skaffet seg 620 000 DAB-radioer de siste 2,5 månedene (siden midten av september).

78 prosent av de daglige radiolytterne bruker DAB (opp fra 72 prosent). 24 prosent bruker internett (samme som sist). 15 prosent bruker digital-tv (opp fra 13 prosent). 29 prosent bruker FM. Tallene tar høyde for at noen lyttere bruker flere plattformer i løpet av en dag.

Til sammen bruker 86 prosent av de daglige radiolytterne en eller flere digitale plattformer, det tilsvarer 2,3 millioner daglige digitale lyttere. 14 prosent lytter nå kun analogt (FM).

I norske hjem bruker bare 4 prosent av de daglige lytterne FM. Til sammenligning bruker 56 prosent DAB.

DAB i bil brukes dobbelt så mye som FM i bil. DAB 41 prosent og FM 22 prosent av de daglige radiolytterne.

Skepsis til tallene

Det er fortsatt en del skepsis til innføringen av DAB+, og det stilles blant annet spørsmål om teknologien er så bra som den er blitt solgt inn som.

Mange mener det er flaut å se at Radio.no og NRK ser på overgangen til DAB som en folkefest, når forbrukerne ikke har bedt om et skifte i utgangspunktet.

Kritikerne mener at DAB koster staten og den enkelte store summer og at det nå viser det seg at teknologien ikke er så bra som det påstås.

DAB sender på høyere frekvens enn FM, og rekkevidden blir derfor også dårligere, mener motstanderne. I tillegg må bit-raten, altså datamengde, settes ned, for å få plass til flere kanaler. Dette medfører en flatere lyd enn FM og skeptikerne mener at dette har NRK allerede innrømmet.

Mange mener at framtiden er Internett-radio. De fleste har dette allerede tilgjengelig via sin smarttelefon og en app. Dette kunne ikke myndighetene forutse da DAB kom på nittitallet.

Kritikerne mener at forbrukerne betaler for et DAB-system som antagelig er et sidespor. Mange har en DAB-adapter i bilen. Den inneholder en FM-sender. Samme prinsipp kan brukes i huset. Ved å skaffe seg en internettradio og FM-sender, kan alle gamle FM radioer brukes som før.

Oppdal og Rennebu

Utfordringen er likevel at NRK og alle de store rikskanalene ikke lenger sender på FM-nettet, og det eneste man får inn via FM er lokalradioene.

For Oppdal og Rennebu er det snakk om Radio E6, som til vanlig sender én time nyheter på hverdager, radiobingo og direkte fra kommunestyremøter i Oppdal, samt nonstop forhåndsprogrammert musikk, og det kanskje hende at krevende radiolyttere ønsker et litt størrre tilbud på FM-båndet.