Målsettingen til Oppdalslam er at produktene deres blir å finne i diskene til Coop sine butikker i hele landet. Mega rapporterer om veldig godt salg av produktene fra Oppdalslam

Det er Hans Bøe som forteller dette til Opdalingen.

–Vi kan fint levere 20.0000 lam av ypperste kvalitet. Vi satser på et større marked enn mange av de andre her i teltet og hvorfor skal vi ikke klare det, som Norges største sauekommune, spør han.

Unikt

Oppdalslam har innledet et spennende samarbeid med Coop, og er foreløpig å finne i butikkene i Oppdal og Røros. Etter hvert står resten av Midt-Norge for tur, og Eivind Såstad Mjøen, Hans Bøe, Tande gård og Nils Petter Hårstad som i dag står for leveransen av råstoffet, håper å få med seg resten av produsentene i Oppdal under merkenavnet Oppdalslam.

–Det er unikt dersom vi kan levere lokale råvarer fra Oppdal, slaktet ved lokalt slakteri i Oppdal, produsert ved lokal foredlingsbedrift i Oppdal og selge det gjennom Coop Norge med Coop Oppdal som spydspiss. Vi tror Coop Norge er interessert i å finne en leverandør som kan konkurrere mot for eksempel Rema og Rørosmat, sier Bøe optimistisk.

Kunstnerisk innpakning

Oppdalslam har allerede vært i møte med Coop Orkla Møre, Coop Oppdal og Coop Norge. Det er allerede blitt høst, og dagligvareaktørene har for lengst gjort sine innkjøpsavtaler for denne sesongen., så i første omgang vil det satses lokalt, men blir varene godt mottatt, satses det videre. Håpet er å bli en landsdekkende leverandør.

–Vi kan levere et såpass stort volum at det skulle være interessant, og varene skal være av lam som har gått i fjellet og ikke er foret på kraftfôr. Kvalitet, understreker Såstad Mjøen og Bøe der de står i teltet under Fjell & Fårikål og deler ut smaksprøver.

Varene er av topp kvalitet, og da må også emballasjen stå i stil med innholdet.

–Vi vil ha kvalitet i alle ledd og samarbeider med Lise Skjåk Bræk om designet på emballasjen. Bare se hvor flott det er, sier de og viser frem den lekre innpakningen.