Medlemmene i driftsutvalget i Oppdal stilte denne uken spørsmål ved omfanget av mobbing i oppdalsskolen. Rektorene som var til stede på møtet ble bedt om å svare på hvorfor skolen ikke kunne vise til bedre resultater.

Ved samme gjennomgang i fjor ble det trukket fram alt det som gjøres for å minske mobbingen ved de forskjellige skolene i kommunen. Det ble fortalt om egne opplegg og program for å få bukt med problemet, samt at det ble understreket at man hele tiden har fokus på å stoppe enhver form for mobbing.

Likevel mobbes det hver dag barn og unge i Oppdal og Rennebu. Det er nemlig ingen grunn til å tro at har man utryddet mobbing i Rennebu heller. Her var jo mobbing og fare for mobbing et av de heteste argumentene i skolestrukturdebatten.

Vi tviler ikke et sekund på at både lærere og rektorer i oppdalsskolen og rennebuskolen tar dette med mobbing seriøst. Spørsmålet er om man gjør nok og om man gjør det på riktig måte.

I en verden der det skjer en rivende utvikling på det teknologiske området skjer det også en utvikling i forholdet mellom oss mennesker, hvordan vi kommuniserer og forholder oss til hverandre. Sosiale medier, med alle sine positive sider, har også blitt et farlig redskap i hendene på en mobber.

I dag skifter rollene mellom mobber og mobbeoffer oftere enn før, det ene øyeblikket er noen et mobbeoffer, i neste øyeblikk er man selv den som mobber. Mye av mobbingen skjer i det skjulte og er mye mer raffinert og utspekulert enn før. Som mye annet i samfunnet så er også mekanismene rundt mobbing blitt mer komplisert og innfløkt, samtidig som det er smertelig enkelt – barn og unge blir til stadig blir ertet og plaget av andre og gruer seg til å gå på skolen – det sier seg selv at det går ut over trivsel og læring.

I en slik virkelighet er det viktig at rektorer og lærere ikke må bruke altfor mye tid til å forklare hva som har gått galt – selv om det også er viktig å få med seg – så vi må heller forvente å få svar på hva de tenker å gjøre for å oppnå bedre resultater. Vi trenger ingen unnskyldninger, vi trenger resultater.