Det er helt riktig at det viktigste er at det blir bygd vei på Nerskogen. Det er naturligvis vi, Arbeiderpartiet og resten av flertallet i posisjonen fornøyd med. At opposisjonen beskylder oss for å drive valgkamp lever vi greit med - vi får tross alt gjennomført viktige politiske tiltak til beste for Sør-Trøndelags innbyggere.

Flertallet fremmer hver gang det er penger å bruke et forslag til hvordan de kan brukes best. At opposisjonen valgte å trekke sitt opprinnelige forslag i denne omgang og støtte en rekke av våre forslag, er vi selvfølgelig fornøyde med. Slik sikret vi en best mulig fødsel for ny og bedre vei på Nerskogen og andre viktige tiltak.

I flertallets forslag til disposisjon av mindreforbruket foreslo vi over seksti millioner til vei- og samferdselstiltak, mer penger til yrkesfag og utvikling av eget lærlingekort, opplæringsfond og innendørs fotballhall.

I Høyre, FrPs og Venstres opprinnelige forslag til hva man skulle bruke det regnskapsmessige mindreforbruket i Sør-Trøndelag til, ble det foreslått å bruke 50 millioner til asfalt og 10 millioner til et prøveprosjekt med nattbussen i Trondheim. Forslaget ble trukket, og opposisjonspartiene stilte seg bak vårt forslag til hvordan vi skulle disponere mindreforbruket. I tillegg ble et par saker slengt inn i siste liten (se skjermdump fra forslaget fra Høyre, FrP og Venstre).

Arbeiderpartiets landsmøte vedtok i helga å satse på fylkesveiene når vi kommer i regjering. Vedtaket fra fylkestinget er en tjuvstart på dette arbeidet. Men spørsmålet som kanskje bør stilles er ikke hvem som fremmet forslag sist, men hvem sin skyld det er at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene på Høyre og FrPs vakt har økt med 800 millioner (190 millioner hvert år). Vi tror våre innbyggere ville satt mer pris på om fylkespolitikere fra Høyre og FrP erkjenner det store og økende vedlikeholdsetterslepet på alle landets fylkesveier og jobber opp mot egne statsråder for å gi fylkene gode økonomiske muligheter til å være gode veieiere.

Nå håper jeg Høyre, FrP og Venstre lokalt blir med og bidrar til at vi får bygd veien fortest mulig gjennom positive vedtak og positiv omtale i Oppdal og Rennebu kommunestyrer.