Folk tror ikke sine egne øyne når de ser hvordan Oppdal blir markedsført på VisitOppdal sine hjemmesider. Her får potensielle turister klar melding om hva man bør og ikke bør gjøre i Oppdal. Helt feil, mener de fleste på blant annet Facebook.

Opdalingen hadde en mening om saken allerede i april og publiserte følgende leder:

Nå som vi har kommet så godt i gang med Visit Oppdal så må vi ikke la oss begrense av gammeldagse holdninger og reklamespråk.

Det er med en smule forundring og faktisk en gryende uro vi leser VisitNorway sin framstilling av Oppdal; "Besøker du Oppdal om vinteren tar du selvfølgelig med deg ski." og "Du besøker selvfølgelig ikke Oppdal dersom du ønsker late sommerdager på ei solseng."

Hva slags svulstig svada er dette? Man får selvsagt mer enn gjerne komme til Oppdal om vinteren og la skia ligge igjen i byen. Og skulle vi nå for en gangs skyld få flere varme sommerdager på rad så er det da helt greit å slappe av i ei solseng også. Det kommer vi til å gjøre.

Oppdal bør og skal være mulighetenes reisemål. Ingen skal bestemme hva som er gangbart og hva vi "selvfølgelig" eller "naturligvis ikke" skal gjøre; det er gammeldags, klisjéaktig og bommer rent kommunikasjonsmessig mot potensielle gjester.

Og hva er "endorfinene" for noe? Jo, vi vet der er et hormon som kroppen produserer når vi blant annet opplever glede, sex eller smerte – men det burde være unødvendig å måtte bruke fremmedordboka eller søke på nettet for å finne ut hva Oppdal selger seg med mot den jevne nordmann.

Nå vet vi ikke hvem som er tekstforfatteren til dette "innsalget"; men litt mer bakkekontakt og litt mindre "besserwisser" hadde vært greit, tenker vi – som mener Oppdal faktisk også er et bra sted for dem som ikke nødvendigvis vil baske med puddersnø og som i stedet for å fly langs sykkelstier vil nyte litt god oppdalsmat og slappe av og late seg på ei solseng på campingplassen. Kanskje litt for "harry" for noen, men det funker bra for veldig mange.

Nå som vi har kommet så godt i gang med Visit Oppdal så må vi ikke la oss begrense av gammeldagse holdninger og reklamespråk. Vi må gå fra å være markedsførere til historiefortellere. Det er det store utvalget i mulige opplevelser som trekker folk, det at gjestene selv kan velge det som passer dem best – og da må vi ikke starte med å fortelle dem hva de "naturlivs" eller "selvfølgelig ikke" kan eller må gjøre. "Glem det," vil mange tenke da, og det er jo det vi vil, er det?

Opdalingen mener at vi ikke kan la oss styre av gammeldagse holdninger reklamespråk. Oppdal er så mye mer! Foto: Arkivfoto