Denne uka ble det avgjort at Kry kommunikasjon skal stå for første, og dermed også svært viktige, etappe i utviklingen av den nye nettsatsingen til Visit Oppdal. I siste omgang av anbudsrunden sto det mellom Kry og Opdalingen, og vi i Opdalingen vi gjerne få gratulere Kry med oppdraget.

Nesten vel så viktig er det på sin plass å gratulere Visit Oppdal og samtidig feire reisemålet Oppdal med avgjørelsen. Uansett hvem som hadde vunnet så hadde det ikke blitt et utabygdes, høyprofilert mediebyrå med liten eller ingen tilknytning til Oppdal som hadde fått jobben. Denne gangen hadde vi kompetansen i bygda, og da skal vi også bruke den.

Impulser, kunnskap og kompetanse utenfra er viktig for at oppdalsregionen skal klare seg i kampen om turistene, men det er heller ingen grunn til å gå over bekken etter vann. I forbindelse med den nye nettsatsingen til Visit Oppdal har spesielt kommunestyrerepresentant Trygve Sande hatt en kritisk stemme i debatten. Dette er viktig. På flere punkter har Sande nemlig gode poeng, samtidig som Visit Oppdal har vært klar og tydelig i sine argumenter.

På samme måte som det er viktig å satse på kunnskap og nytenkning, er det viktig å holde fast på lokalkunnskap og erfaring. Nå gjelder det bare å dra veksler på de gode erfaringene og øke bevisstheten rundt det vi i Oppdal og Rennebu er gode på.

Dette får vi ikke til uten både en meningsutveksling som øker kunnskap og forståelse hos dem som deltar, men vi må også bli flinkere til å samarbeide og dra i samme retning. Begge disse elementene; debatt og samarbeid, krever mot. For det første må man være ærlige på intensjoner og motiver, og for det andre må man innse at man ikke alltid får viljen sin; noen andre kan ha en bedre idé eller gjøre ting mer effektivt eller smartere enn en selv.

Dersom noen har suksess eller lykkes, så vil det skape ringvirkninger for oss alle sammen. I det lange løp er det derfor ikke så viktig hvem som lykkes i dag, så lenge det er de riktige folka som får jobben gjort.