Tempoklubben med opprinnelse på Gjøra i Sunndal har etter hvert blitt en interkommunal klubb, og ledes i dag av oppdalingen Kristian Westrum, som gjerne ville vise fram litt av hjembygda. Valget falt på Gjevilvassdalen, og for enkelte medlemmer ble det en drøy tur opp Gråura.

Manglet avkjøling

– Vi måtte sette igjen en ekvipasje på tur oppover. Verken mann eller moped hadde avkjøling, og det ble for hardt for begge, smiler Westrum, som selv er innehaver av en svart Taifun fra1965 og en Standard fra 1953.

Alle øvrige kom seg imidlertid velberget til fjells. Det skulle da også bare mangle for de som har tilbakelagt mye lengre strekninger. Helt til Dalen i Telemark og tilbake gikk ferden tidligere i år.

Norskprodusert

Langveisfarende gjester, var det også på Tempotreffet på Gjøra. Både fra Sørum, Røros og Tornes i Romsdal kom deltakerne, som sverger til Jonas Øglænds norskproduserte tohjulinger. Helt fram til tidlig på 1980-tallet ble de produsert før det ble stopp.

– Det at dette er norskproduserte sykler, gjør at de er så populære, mener Westrum. I løpet av årene de ble produsert kom modeller som Standard, Panter, Swing, Taifun og ikke minst Transporter, som ble viserguttsykkelen. En av de sistnevnte forefinnes i Kubærje Tempoklubb sitt eie, og var med på turen til fjells.

Og etter det vi forstår kom alle doninger seg også velberget ned til Gjøra igjen etter utflukten. For gode bremser, det hadde alle...