En stor forsamling med politikere fra kommunestyret, bygningsrådet og driftsutvalget, samt eldrerådet, funksjonshemmedes råd og ungdomsrådet var samlet da kommunens administrasjon la fram idéskisser som grunnlag for diskusjon og innspill.

- Dette er ment som ideer som et grunnlag for diskusjon i grupper i dagens temamøte, forteller utviklingsleder Jan Kåre Husa til Opdalingen.

- Kommunestyret vil få framlagt et endelig forslag fra rådmannen til behandling 9. mars.

Flere næringsdrivende som blir berørt av planen hadde også møtt opp da representantene fra rådgivningsfirmaet Sweco la fram to alternative skisser for detaljutforming av sentrum sør for Rv 70.

Ordfører Kirsti Welander ønsket velkommen til temamøtet.

- Forrige kommunestyre vedtok reguleringsplanen for sentrum, og la rammene for det videre arbeidet, forklarte Welander. Nå er det opp til oss å følge opp planen.

- Jeg vil også oppfordre dere til å se på hva som er rundt det kvartalet vi nå skal se på, avsluttet Welander, som også innrømmet at det er et dilemma hvor mye en skal legge inn av midlertidige elementer i byggeområdene.

Det ble vist til at nybygg kan komme om ett år, eller om ti år.

Skeptisk næringsliv

Arkitekt Ove Kjensli fra Sweco presenterte alternativ 1, som er blitt justert noe etter møter med grunneiere og gårdeiere.

- Vi har fått tilbakemeldinger om blant annet parkering og skepsis til enveisregulert vei, fortalte Kjensli. Videre har alternativet utfordringer med varelevering, spesielt til Aunasenteret og til Statoil. Begge har behov for adkomst med semitrailer.

Alternativet betyr også en reduksjon fra 43 til 24 parkeringsplasser i området.

Bort fra shared-space?

Utkastet skapte en del umiddelbare reaksjoner i salen: Hva når en semitrailer på vei til Statoil møter en bil med campingvogn langs denne veien ved Møllekroa? Hvem skal da rygge, med henvisning til en viss Fleksnes-episode. Hva med permanente lekeområder når det blir bygd på de områdene der det nå anlegges midlertidige lekeplasser?

Kjensli mente at det vil være mulig med et slikt møte uten en ny Fleksnes-episode, og pekte på mindre områder som kan bli permanente lekeområder.

Etter at Husa måtte stramme opp forsamlingen, der han minnet om at dette var tema de skulle drøfte i gruppene, fikk arkitekt Roger Tokle presentere alternativ 2.

Et alternativ som ifølge Tokle beveger seg bort fra "shared space"-tankegangen, med definerte områder for gående og bilister. Men med mer parkering.