- Nå må vi bruke denne anledningen til å være med å legge premissene for anbudet, uttaler Ingvill Dalseg.

- Det er jo ikke så mye som skal til for at trafikksituasjonen til og fra Trondheim skal bli bedre enn i dag, påpeker Dalseg.

- Når departementet nå skal legge opp rammene for anbudet, så er det jo mulig å legge opp til krav for varene og tjenestene som skal leveres, slik man gjør med alle andre anbud.

I dag har Oppdal og Rennebu én lokaltogavgang inn til Trondheim. Det er ikke en gang en avgang som går tilbake på samme strekning. Det er muligheter for å benytte seg av regiontogavgangene, men de passer dårlig med folks arbeidsdag dersom man for eksempel pendler til og fra Trondheim.

Nå mener varaordføreren at lokale myndigheter, næringsliv og partier må være med og påvirke myndighetenes krav i anbudsrunden som skal gjennomføres for persontrafikken langs blant annet Dovrebanen.

Det er Dalsegs eget parti som har gått i bresjen for å utlyse anbud for persontrafikken på tog i Norge.

Varaordføreren mener at dette prinsipielt er en riktig vei å gå, hvorvidt det vil fungere på Dovrebanen mener hun er for tidlig å si noe om.

- Privatiseringen av togtrafikken i for eksempel Storbritannia har ikke fått så gode tilbakemeldinger. Dalseg mener at man ikke kan sammenligne Norge og Storbritannia.

-  Den største forskjellen er at det i England knapt er statlig kjøp av togtjenester, mens omtrent alle norske tog er subsidiert. Subsidiene står for i snitt 50 prosent av billettprisen, så et subsidiefritt system i Norge ville betydd dobbelt så dyre billetter. Togselskapene i England betaler for å kjøre på skinnene, og det tjener staten på. I Norge bruker staten 3,2 milliarder kroner i 2016 på togtjenestene. Det betyr at staten i langt større grad kan styre tilbudet, og slik vil det være i fremtiden også.

- Men er det riktig å utsette den norske jernbanen for konkurranse?

- Velfungerende konkurranse gir et bedre og mer bruker tilpasset tilbud, noen ganger også til en lavere pris for myndighetene. Den eventuelle besparelsen vil man kunne putte tilbake i jernbanen i form av et bedre tilbud.

Dalseg forklarer at man ønsker å la ulike togselskaper konkurrere om å få kjøre på ulike togstrekninger etter avtale med staten. Dette gjør man fordi man tror at de reisende vil få et bedre togtilbud, når ulike selskaper konkurrerer om å gi de reisende et best mulig tilbud.

- Staten vil betale selskapene for å sikre et samfunnsmessig ønsket togtilbud på bedriftsøkonomisk ulønnsomme strekninger slik man gjør i dag, forklarer Dalseg.

- Men blir det ikke mer komplisert å finne fram i jungelen av rutetider og tabeller?

- Nei, flere togselskap skal ikke bidra til en mer komplisert reisehverdag for kundene og brukerne. Tvert imot, så arbeides det med å få på plass en nasjonal reiseplanlegger og enklere elektronisk billettering for all kollektivtransport. Nye og flere togselskaper må selvsagt inngå i disse løsningene, mener Dalseg.