Det var fredag formiddag klokken 12.01 at Hovedredningssentralen (HRS) fikk den første meldingen om at helikopter hadde styrtet ved Turøy i Øygarden kommune nordvest av Bergen.

De 13 personene om bord på maskinen som tilhører CHC Helikopter Service, var på vei fra Gullfaks B-feltet til Flesland da det totalhavarerte.

Elleve personer er funnet omkommet etter helikopterhavariet. Søket fortsetter etter to savnede, meldte Hovedredningssentralen fredag ettermiddag.

- Jeg er ikke overrasket

Kjell Mellemseter fra Oppdal hadde sin siste arbeidsdag ved Ekofiskfeltet utenfor Stavanger for ett år siden. Nå er han pensjonist, men har 38-års erfaring fra oljebransjen.

- Det som har skjedd er helt forferdelig. Når man ser på den store trafikken som er ute til Nordsjøen i dag, er jeg ikke overrasket over at det skjer, sier 65-åringen til Opdalingen.

- Uansett hvor godt vedlikehold det er på helikoptrene finnes det ingen garantier for at det ikke forekommer mekaniske og tekniske feil, legger han til.

Selv har han over 600 helikopterturer gjennom karrieren og forteller at det har vært flere ulykker opp gjennom årene.

- I 1978 og 1981 var det ulykker i britisk sektor. Da begynte man å prate om at man kanskje burde frakte arbeiderne med båt ut til plattformene i stedet, sier Mellemseter.

Kollega sluttet etter helikopterturen

Oppdalingen forteller at han har jobbet med mennesker som sluttet i yrket på grunn av helikopterturene.

- De sluttet på dagen etter første tur ut til plattformen, forteller Mellemseter.

- Var du noen gang redd for ditt eget liv?

- Det er klart jeg tenkte på livet mitt. Jeg reagerte spesielt de gangene det hadde vært nestenulykker. Jeg tror alle som jobber der ute har det i bakhodet, sier han.

Selv om Mellemseter nå har gått av med pensjon tror han ulykken vil bli diskutert i miljøet i lang tid fremover.