Denne utgaven av intensjonsavtalen er scannet og formatert ut fra opprinnelig tilsendt dokument for å gjøre innholdet lettere tilgjengelig på alle digitale plattformer:

Intensjonsavtale

Sammenslåing av Rennebu og Oppdal kommuner 4. mai 2016

Innledning

Rennebu og Oppdal kommuner har som intensjon å slå seg sammen til en kommune fra 01.01.2020. Det er kommunestyrene som vedtar om kommunene skal slå seg sammen eller ikke.

Begrepet intensjon betyr hensikt, og denne intensjonsavtalen skal uttrykke hva partene har til hensikt å gjennomføre i utviklingen av en ny kommune. Intensjonsavtalen skal legges til grunn for videre arbeid i felles arbeidsgruppe.

Endelig realisering skjer gjennom videre behandling i fellesnemnda og vedtak i eksisterende kommunestyrer inntil det nye kommunestyret er konstituert.

Intensjonsavtalen er å forstå som et dokument som utgjør et første skritt på veien mot sammenslåing av de to kommunene. I prosessen fram mot endelig vedtak kan kommunene foreta  innbyggerundersøkelser.

Fellesnemnda trer sammen etter Stortingets vedtak om sammenslåing vårsesjonen 2017, og det nye kommunestyret konstitueres etter kommunevalget høsten 2019.

Gjennom denne intensjonsavtalen søker de to kommunene å følge opp sentrale myndigheters målsetninger for kommunereformen om gode og likeverdige tjenester for innbyggerne, en helhetlig og samordnet samfunnsutvikling, bærekraftige og økonomisk solide kommuner, samt et styrket lokaldemokrati.

Om vår nye kommuneFra 1. januar 2018 har vi ett Trøndelag. Den nye fylkeskommunen er på størrelse med Danmark i areal, og vil ha kyst og fjell, flate bygder, trange daler, byer og bygder. Det arbeides samtidig med kommunereformen i mange deler av Trøndelag. Orkdalsregionen ser ut til å samle seg om en større kommune med Orkdal som kommunesenter. Røros har prosesser med Holtålen og Os, og vil kunne bli en stor kommune sør-øst i Trøndelag.

Rennebu og Oppdal ligger lengst sør i det nye Trøndelag, og vi ønsker å gå sammen i en ny kommune. Målsettingen er at vi skal bli sterkere sammen enn vi er hver for oss. Sammen får vi større påvirkningskraft og står sterkere om å møte konkurransen utenfra framfor å bruke ressurser på intern konkurranse mellom kommunene.

Den nye kommunen vil være trafikknutepunkt både mot Orkdal, Østerdal og Sunndal i tillegg til aksen Trondheim-Oslo. Sammen kan vi arbeide for en framtidsretta utvikling av infrastruktur- og samferdselsløsninger som ivaretar nasjonale, regionale og lokale behov.

Miljøvennlige kollektive reisemåter må bli førstevalget både i distriktene, i byene og på lengre reiser.

Flere og flere flytter til byene - sentraliseringstendensen er global. Vi må fremheve våre fortrinn og gjøre det attraktivt å bo i vår nye kommune. En fantastisk natur gjør oss til den ledende hyttekommunen i Midt-Norge. Hytteturisme samt natur- og kulturbasert reiseliv skal også i fremtiden være vårt varemerke. Videre utvikling skal skje i sameksistens med grunneiere, landbruket og reindriftsnæringa, som også er de viktigste leverandørene av vakkert kulturlandskap.

Den nye kommunen skal bli attraktiv og veldrevet, og tilrettelegging for primærnæringene vil fortsatt spille en vesentlig rolle. Næringene skal i størst mulig grad foredle lokale råstoffer til høyverdige produkter. Ei aktiv primærnæring og en offensiv næringsutvikling samt moderne infrastruktur, skal legge til rette for bosetting og trivsel i alle deler av kommunen.

Den nye kommunen vil bli blant de største i landet. i areal, og ha del i Nasjonparkene Forollhogna og Dovrefjell samt Trollheimen landskapsvernområde. Gjennom lokal forvaltning skal vi ta vare på disse unike naturområdene og sikre bærekraftig ferdsel og aktivitet. Den nye kommunen skal utvikles til et fristende og eksotisk reisemål for de som søker urørt og vakker natur.

Naturen er også svært viktig for våre fastboende innbyggere. Vår nye kommune skal fortsatt være en attraktiv bo- og arbeidskommune for mennesker som er glad i friluftsliv. På samme måte som byer og distrikter må forsterke hverandre i Trøndelag, skal vi ha sterke livskraftige grender i tillegg til de to sentrene Berkåk og Oppdal.

Den nye kommunen skal være et godt sted å vokse opp i. Barn og unge skal oppleve trygghet og trivsel i et godt nærmiljø. Vi vil legge til rette for at barn og unge gis utfordringer, får stimulert sin kreativitet og er fysisk aktive. Vår nye kommune vil sammen med frivillige lag og organisasjoner støtte opp under fritidsaktiviteter og bruk av naturen, for å fremme god folkehelse.

I vår nye kommune vil vi sammen være bedre istand til å levere gode og likeverdige offentlige tjenester de neste ti-årene enn vi kan få til hver for oss. Mennesker i alle aldre og med forskjellige funksjonsevner skal føle tilhørighet og stolthet i hverdagen.

Vår nye kommune vil bli en sterk og vekstkraftig fjellkommune i Trøndelag.

1.  Mål

  • Utvikle en ny kommune der vi blir sterkere sammen enn hver for oss

  • Levere gode og likeverdige tjenester for innbyggerne i hele kommunen

  • Bli en attraktiv kommune for innbyggere, næringsliv og tilreisende

  • Videreutvikle et regionalt tyngdepunkt i sørdelen av Trøndelagsfylket der hele kommunen tas i bruk

  • Sørge for å styrke den folkevalgte styringen over samfunnsutviklingen med bred deltaking og involvering

2.  Bedre tjenester

  • Kommunen skal levere kostnadseffektive tjenester av høy kvalitet til innbyggerne

  • Også i fremtiden skal tjenestetilbudet slik som barneskoler, ungdomsskoler, sykehjem, helse, barnehager og kulturtilbud være lokalisert i nærheten av der folk bor

  • Digitale løsninger skal utvikles til å bli hovedåren for innbyggernes kontakt med kommunen

  • Kommunen skal være en attraktiv arbeidsplass

  • Kommunen skal aktivt ta i bruk ny velferdsteknologi

  • Kommunen skal rekruttere og utvikle kompetente medarbeidere

  • Kommunen skal legge til rette for gode oppvekstvilkår for barn og unge

3. Nye oppgaver

  • Den nye kommunen skal settes i stand til å ta på seg nye oppgaver som overføres fra stat og fylkeskommune.

4. Næring, kultur og infrastruktur

  • Kommunen vil legge tilrette for at primærnæringene skal styrkes og at det stimuleres til økt verdiskapning basert på lokale råvarer og kultur

  • Kommunen skal bistå eksisterende næringsliv med innovasjon, utviklings- og omstillingstiltak, og ha oversikt over hva ulike virkemiddelaktører kan bidra med til bedrifter

  • Kommunen vil legge til rette for næringsutvikling ved sikring av næringsarealer og et tett samarbeid mellom offentlige og private næringsaktører

  • Kommunen skal bidra til et rikt og mangfoldig kulturliv som fremmer optimisme, trivsel, verdiskaping og nye arbeidsplasser bygd på lokal kulturtradisjon

  • Kommunen vil gjennom sin planlegging legge vekt på omstilling til en samfunnsutvikling innenfor naturens tålegrenser og bærekraft

  • Kommunen skal arbeide for utbygging av bredbånd, veg og jernbane blant annet gjennom styrking av Berkåk og Oppdal som trafikknutepunkt

5. Kommunesenter og kommunedelsenter

Oppdal sentrum skal være kommunesenter og Berkåk kommunedelsenter. Kommunesenteret skal videreutvikles som regionsenter med et godt utbygd offentlig og privat tjenestetilbud.

Kommunedelsenteret skal også videreutvikles med tilbud av grunnleggende offentlige og private tjenester. Noen av disse skal rette seg mot hele den nye kommunen, mens andre kun retter seg mot innbyggerne som sokner til Berkåk.

6. Prinsipp for styring og organisering Fellesnemnd

I et felles kommunestyremøte skal det nedsettes en fellesnemnd etter inndelingslovens § 26. Nemnda skal gis fullmakt fra kommunestyrene til å ta avgjørelser i saker som det er nødvendig å få avklart før sammenslåingen trer i kraft. Fram til stortingsvedtak om sammenslåing etableres fra 1.juli 2016 en felles arbeidsgruppe for prosessen inntil fellesnemnda er etablert.

Politisk organisering

Den nye kommunen skal bygge på formannskapsmodellen etter kommunelovens § 8. Kommunestyret skal ha 29 medlemmer. Den felles arbeidsgruppen og endelig fellesnemnda, foreslår hvordan den politiske organiseringen for øvrig skal bli.

Den nye kommunen skal aktivt søke å få til dialog og medvirkning fra grendelag og frivillige lag og foreninger for å utvikle gode lokalsamfunn.

Administrativ organisering

Den administrative organiseringen i de to kommunene skal tilpasses hverandre slik at man får en ensartet struktur. Ordfører- og rådmannsfunksjonen skal lokaliseres ved rådhuset i Oppdal. Både Rennebu og Oppdal skal ha fullverdige og likestilte kommunale servicetorg. Andre funksjoner skal fordeles mellom Rennebu og Oppdal på en balansert måte. Det skal legges lederstillinger, kompetansearbeidsplasser og fagmiljø til begge sentrene.

7. Kommunenavn og kommunevåpen

Den felles arbeidsgruppen legger frem forslag til nytt kommunenavn etter en åpen prosess hvor innbyggerne er involvert.

Forslag til nytt kommunevåpen utarbeides og legges frem for felles kommunestyremøte .

8. Interkommunale  samarbeid

Arbeidsgruppen og senere fellesnemnd skal gå gjennom samarbeidet med andre kommuner for å foreslå endringer av vedtekter eller beslutninger om uttreden og/eller inntreden.

Det skal fortsatt samarbeides med andre kommuner der det er mer hensiktsmessig og kostnadseffektivt enn å løse oppgavene på egen hånd. Den nye kommunen skal være aktiv deltaker i regionale samarbeidsorgan for å ivareta felles interesser.

9. Økonomi

På tilsvarende måte som at gjeld og forpliktelser hefter for hele den nye kommunen, skal eiendeler og inntekter disponeres fritt uavhengig av inngangsverdiene ved sammenslåing. Frem til sammenslåingen trer i kraft skal kommunen orientere hverandre om planlagte investeringer og andre tiltak med vesentlige økonomiske konsekvenser.

10. Samordning av planverk

Juridisk bindende planer (kommuneplanens arealdel og reguleringsplaner) skal overføres til den sammenslåtte kommunen og bli gjort gjeldende for vedkommende område. Så snart som mulig etter etablering av den nye kommunen skal det behandles en ny planstrategi som omfatter både videreføring, revidering og nye planer.

11. Arbeidsgiverpolitikk

Det skal etableres en arbeidsgiverpolitikk som bidrar til å samle og utvikle arbeidstakerne i den nye kommunen, og skape gode relasjoner mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Det forutsettes høy grad av medvirkning både under etableringen av den nye kommunen og etter at den er satt i drift.

Det betyr at:

  • Alle ansatte sine nåværende rettigheter blir videreført i den nye kommunen i samsvar med lov- og avtaleverk. Ingen ansatte skal sies opp med begrunnelse i etableringen av ny kommune. Effektivisering og tilpasning av organisasjonen tas i forbindelse med naturlig avgang

  • Kompetanseutvikling og kompenserende tiltak kan brukes aktivt som et virkemiddel for å fremme omstilling og for å rekruttere og beholde kompetanse

  • Alle ansatte vil få tilbud om stilling i den nye kommunen i tilsvarende størrelse og tidsperiode som i nåværende kommune. Dersom det oppstår overtallighet vil den nye kommunen gi tilbud om annet passende arbeid

  • De ansatte vil fremdeles være sikret pensjonsordning gjennom KLP/ SPK

  • De ansatte skal informeres fortløpende om arbeidet med sammenslåing

Det partssammensatte utvalget (jfr inndelingslovens § 26) skal lage et omstillingsdokument som:

  • Harmoniserer ulike reglement

  • Utarbeider en felles lønns- og personalpolitikk

12. Om tilslutning fra andre

Dersom andre kommuner eller deler av andre kommuner ønsker å slutte seg til den pågående prosessen, må begge kommunestyrene godkjenne dette.

Dokumentet ble signert av alle medlemmene i begge forhandlingsutvalgene.

Denne utgaven av intensjonsavtalen er scannet og formatert ut fra opprinnelig tilsendt dokument for å gjøre innholdet lettere tilgjengelig på alle digitale plattformer.

Hva tenker du?

Kommenter avtalen i kommentarfeltet nedenfor eller på vår Facebook-side.