I Nasjonal Transportplan er døgnhvileplassene for trailere ved Oppdalsporten ønsket samlet til ett sted, istedenfor uvilkårlig utover plassen. Statens vegvesen har planer om å opparbeide disse plassene på sin egen tomt på sørsiden av Fagerhaug sentrum.

Anne Line Killingtveit er kontaktperson for lokalmiljøet på Fagerhaug. Hun reagerer på planene, som Statens vegvesen mener vil gjøre området mindre trafikkfarlig.

–Det er den minst egna tomta på hele Fagerhaug. De vil ha trailerparken midt i sentrum med kirke, barnehage, samfunnshus og idrettsplass like i nærheten, sier Killingtveit til Opdalingen.

–Livsfarlig for barna

For at barn og unge på Fagerhaug skal komme seg til og fra skolen må de ta buss. Busslommene ligger i akselerasjonsfeltene inn til Oppdalsporten og Fagerhaug kirke. Lokalbefolkningen har i mange år etterlyst gangfelt over E6.

–Det er livsfarlig her fra før. I praksis må barna krysse fire felt for å komme seg til bussen. Vegvesenet bruker argumentet at det ikke vil bli mer trafikkbelastning. Det er bare tull. Alle vet at trailersjåførene bruker tilrettelagte plasser når de får det, mener hun.

–I dag må 6-åringene som skal til skolebussen gå gjennom parkeringsplass, rasteplass, tasteplass og nå kanskje trailerplass, legger hun til.

Killingtveit reagerer også på at alle berørte parter ikke har fått nabovarsel.

–Vi vet ingenting om tiltaket. Vi føler vi bare har fått varsling om et tiltak uten gode tegninger og forklaring på hva de faktisk har tenkt å gjøre, sier hun.

–Bedre og sikrere

Killingtveit er enig i at de bør finne en ny og egnet tomt for døgnhvileplasser, men da vil de selv ha en finger med i spillet.

–Nordsiden av Oppdalsporten er et sted som blir brukt av trailere allerede i dag. Hvis man får fjernet støyproblematikken med trailernes dieselaggregat, mener vi at det er en egnet tomt, forteller hun.

Arne Iversen, seksjonsleder ved driftsseksjonen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag, forsikrer at døgnhvileplassene på sørsiden ikke skal gå utover sikkerheten for barn og voksne som ferdes der. Snarer tvert imot.

–Ved å samle trailerne på en plass blir det et bedre og sikrere tilbud. Vi tror heller ikke det blir noen voldsom økning av tungtransport i området, sier Iversen.

Prosjektet skal etter planen være ferdig 1. juli i år. Da skal ni trailerplasser med strømtilførsel være på plass samt et fortau og en støyvoll mot boligene.

–Vi skal gjøre alt vi kan for å legge til rette for mindre støy og sikkerhet for myke trafikanter, påpeker seksjonslederen.

Vegvesenet har vært i kontakt med Oppdal kommune, og det kan bli aktuelt med runder med beboere.

–Vi tar gjerne imot innspill, forteller Iversen.

Statens vegvesen skal også bygge flere døgnhvileplasser for tungtransport ved Statoil Klett og ved den ene Shell-stasjonen på Stav.