Det er mulig å korte ned togturen mellom Oslo og Trondheim med nærmere to timer. Det viser mulighetsstudien som Rejlers har utført for Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen.

Enda viktigere er det at studien viser at det er mulig med togavgang hver annen time uten store investeringer.

–Bakgrunnen for at vi har gått sammen i dette forumet for å jobbe med togtilbudet er at vi er så langt unna en flyplass, så vi må tenke alternativt, sier ordfører Kirsti Welander i en kommentar til Opdalingen. Tog er dermed viktig for oss.

–Det fine er at vi nå er så mange som har gått sammen for å snakke med en stemme mot departementet når Nasjonal Transportplan skal revideres.

Welander viser til utfordringene med å få lokaltogene fra Trondheim til Oppdal, og mener at studien ser fjerntog-, regiontog- og lokaltogtilbudene i en sammenheng.

–Vi har utarbeidet denne rapporten for å dokumentere hva som faktisk er mulig å oppnå, sier Welander.

Tre hovedelementer

Welander forteller at studien inneholder tre hovedelementer:

Økt frekvens

Redusert reisetid

Bedre kapasitet

– Vi viser i utredningen til at det innen relativt kort tid vil være mulig å øke frekvensen fra dagens tre dagtog og ett nattog til syv dagtog og ett nattog i hver retning, forteller Welander.

–Det får vi til ved såkalte "stive ruter", med avgang hver andre time i hver retning. Da må det etableres sentrale krysningspunkt der nordgående og sørgående tog ankommer og går samtidig.

Hun forteller at Oppdal blir et slikt krysningspunkt, sammen med blant annen Dombås.

Utbygging Oppdal stasjon

– For å få til dette må Oppdal stasjon utbygges med en ekstra plattform og planfri undergang mellom plattformene, forklarer Welander.

Dette er ifølge Welander kostnadsberegnet til 120 millioner kroner, og har fått førsteprioritet i studien.

–Vi ønsker å få til bevilgninger slik at det kan settes inn flere tog, sier Welander. Allerede er det bevilget 600 millioner til utbedringer på Dovrebanen. Et innspill fra oss er at 120 millioner av dette går til utbedring av Oppdal stasjon.

Økt frekvens viktigst

Forumet mener at økt frekvens må komme først, og at det deretter kan utbygges etappevis for å få ned reisetiden.

For å få ned reisetiden er det foreslått to alternativer:

Alternativ 1: I dette alternativet gjøres de største tiltakene sør i Gudbrandsdalen

Alternativ 2: Omfatter mer spredte tiltak, og konsentrasjon av tiltak nord for Oppdal.

I begge alternativene er det beregnet kortere reisetid på mellom 23 og 40 minutter mellom Trondheim og Oppdal.

I trafikknytteperspektiv regnes alternativ 1 som noe bedre på grunn av flere passasjerer som kan dra nytte av utbedringene, mens alternativ 2 vurderes som best i et samfunnsøkonomisk perspektiv.