Mulighetsstudien utført i regi av Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen ble presentert i forrige uke, og viser at det er mulig å få togavgang på Dovrebanen hver annen time ved å utføre utbedringer på dagens jernbanespor.

Opdalingen har tidligere omtalt utredningen, som blant annet omfatter bygging av ny plattform og planfri undergang på Oppdal stasjon. Dette for å etablere stasjonen som krysningspunkt der sørgående og nordgående tog møtes samtidig.

Studien foreslår samtidig at det bygges ny Berkåk stasjon litt lenger nord enn dagens. En plassering som vil knytte stasjonen nærmere handelsområdet og dagens sentrum.

Da må stasjonen bygges for 740 meter lange tog.

Det foreslås samtidig å flytte banen på store deler av strekningen mot Fagerhaug, for på den måten å fjerne flere krappe kurver som gir lav hastighet.

Det foreslås også å erstatte dagens krysningsspor på Ulsberg, som er for kort for mange godstog, med et nytt så nær midten på strekningen mellom Berkåk og Fagerhaug som mulig.

Prosjektet med ny Berkåk stasjon og linjeomlegging mellom Berkåk og Fagerhaug er kostnadsberegnet til 4,71 milliarder kroner.