Etter det Opdalingen erfarer opplever flere aktører også i Oppdal at turister ringer desperate rundt for å finne info om aktiviteter og opplevelser i kommunen. Etter at turiskontoret på Oppdal Skysstasjon ble ubemannet er nettsiden oppdal.com og en turistguide de eneste stedene å finne turistinformasjon.

På vegne av gruppa i Masterplanen Oppdal forteller styreleder i Oppdal Næringsforening (ONF), Stein Mellemseter, at all statistikk viser at det er nedgang i bruken av turistkontoret.

– Det er nedbemanninger på turistkontorer over hele verden. I tråd med jobben som har blitt gjort i masterplanarbeidet har Visit Oppdal valgt å prioritere andre tiltak enn bemannet turistkontor, sier Mellemseter, som mener aktørenes daglige kontakt med gjestene er vel så viktig.

ONF-lederen mener også at turistguiden er et godt verktøy, både for dem som skal yte service og for gjestene.

– Det gjør bestandig litt vondt for folk når det skjer endringer, forteller han.

Mangler ressurser

Direktør Erik Sæther ved Quality Skifer Hotel er en av aktørene i arbeidsgruppa i Visit Oppdal. Han er ikke overrasket over at turister etterlyser et turistkontor.

– Det er ikke uventet. Mange turister ønsker opplysninger om hva som skjer i Oppdal. Vi oppfordrer alle aktører om å være vertskap og formidle informasjon om regionen, sier han.

Sæther skulle gjerne hatt en bemannet turistinformasjon, men peker på ressursutfordringene.

– Vi jobber med å få en fellesgodefinansiering for å sikre en turistinformasjon. Om den blir betjent i fremtiden får være opp til aktørene å bestemme. De må alle bidra med ressurser. Vi kan ikke bruke penger vi ikke har, forteller hotelldirektøren.

– Jeg registrerer at det er et stort engasjement rundt dette, men det er ingen aktører som vil betale for det, legger Sæther til.

–Vi bruker internett

Styreleder i Oppdal Næringshus, Jan Bredeveien, hadde ansvaret for å drive turistkontoret på Oppdal Skysstasjon før det ble nedlagt.

– Med begrensede midler er jeg sikker på at de som sitter på pengene bruker dem på best mulig måte, mener han.

Bredeveien forteller at mange færre bruker turistkontoret enn tidligere.

– Det er klart folk etterspør turistinformasjon, men i dag tror jeg de fleste av oss bruker internett, sier Bredeveien.