Etter at turistkontoret i Oppdal ble nedlagt, er Bygdasenteret på Berkåk eneste stedet i våre to kommuner der turistene kan møte et ansikt for å få informasjon om attraksjoner og det som skjer i vår region.

– Vi driver turistinformasjon med noe attåt, forteller daglig leder i Bygdasenteret Merete Fossum til Opdalingen.

Hun forteller at det er elleve spenstige aksjonærer som står bak virksomheten, som blant annet driver med renhold. I tillegg driver de med salg av produkter i tilknytning til turistinformasjonen.

– Det er forskjellige souvenirer som faller i interesse blant de utenlandske turistene, mens Rennebukoppen er blitt veldig populær blant de mer lokale, forteller hun.

Turistinfo fem dager i uka

– Denne virksomheten, sammen med et tilskudd fra Rennebu kommune, gjør at vi kan drive med turistinformasjonen.

Med plassering 20 meter fra E6, og et godt synlig turistinformasjonsskilt, er det ikke vanskelig for turistene å finne fram.

– Vanligvis har vi åpent fem dager i uka, men fra sist helg har vi også sommeråpent hver lørdag, sier Fossum, som kan fortelle at de allerede har fått besøk av sommerturistene.

Fossum kan bekrefte at turistene fortsatt har et behov for å ha noen å snakke med, og at ikke alle finner det de trenger på nettet.

Vil ha brosjyrer

– Vi ser på informasjonsrollen vår som veldig viktig, og vi ser tydelig at det er et behov for trykt informasjonsmateriell.

– Turistene spør om alt mulig, og er veldig opptatt av å få med seg brosjyrer fra området.

Hun forteller at det fortsatt er like populært å få med seg brosjyrer og annet informasjonsmateriell.

– Vi opplever ikke at etterspørselen etter trykt informasjonsmateriell er blitt mindre, selv om stadig flere legger ut sin informasjon på nettsider.

Informerer om Oppdal

– Mange spør om overnattingsmuligheter, og ikke minst om mulighetene for fjell- og friluftsliv i området, forteller Fossum.

Hun forteller at det er daglige spørsmål om tilbudene i Oppdal, ikke minst om gondoltur og moskussafari.

– Du vet, turistene bryr seg ikke om kommunegrensene, sier Fossum.

Hun forteller at turistene setter stor pris på å treffe noen å snakke med, og som har oversikt over aktiviteter og ting å gjøre.

– Slik sett ser vi at vi har en viktig funksjon for turismen i vår region, avslutter Fossum.