- Jo, det har vært flere turister innom i dag, både tyskere og nederlendere, forteller Ove Karlsvik, når Opdalingen møter han på det nedlagte turistkontoret der han står og deler ut brosjyrer til næringsdrivende som kommer innom for å hente årets trykte turistinformasjon.

"Turist-dugnad"

Undergruppen Handel i Oppdal Næringsforening (ONF) trådte mandag til med en dugnad for å spre informasjon til turistene i Oppdal. Det ble sendt ut e-post til medlemmene om at det gikk an å hente brosjyrer på det gamle turistkontoret for å legge ut i butikkene.

- Synes du det er greit at det er butikkene som må være "turistkontoer"?

- Nei, det er jo klart at vi hadde sett for oss en annen løsning, i alle fall en overgangsløsning. Nå har Visit Oppdal tatt en beslutning og da må vi jo forholde oss til det. Dersom det ikke er midler, så må vi gjøre det beste ut av det, svarer Morten Olsen.

I mens kommer Mette Myran fra Circle K innom og henter brosjyrer på engelsk, tysk og nederlandsk.

- Ja, nå er det bare hjem å lese, kommenterer hun, Myran er også med på at man må gjøre det beste ut av situasjonen.

Spørrelystne turister

I det hun går så kommer det en kar inn døra. Han snakker engelsk, han er tydeligvis turist og spør etter informasjon. Ove Karlsvik svarer etter beste evne, mens vi tusler ut og samtidig tar med oss en av brosjyrene for å se hva som skrives i årets brosjyre.

På trappa utenfor møter vi enda en kar, han ser litt i villrede ut og lurer på om vi vet noe om moskussafari.

- Du får ta denne brosjyren her, svarer vi, - turistkontoret er nedlagt, men her finner du litt informasjon.

Nå kan det jo hende at det her var snakk om tilfeldigheter, men denne mandag formiddagen var det i alle fall tydeligvis behov for et fungerende turistkontor på Oppdal - uansett hva statistikken skulle tilsi.