Det er overgangen mellom vegen og brua som må utbedres. Massen på begge sidene av brua forvitrer og skaper ujevnheter i vegbanen. Derfor må noe av massene skiftes ut og erstattes med ny masse. Når de gamle massene er utgravd skal det også støpes avlastningsplater i betong bak bruene. Avlastningsplatene må ha herdetid før nye masser kan tilføres og komprimeres.

For å gjøre alt dette må det graves ut en byggegrop på begge sider av brua og legges på en midlertidig kjørebru over byggegropa som trafikken skal gå over mens arbeidene blir utført. Utbedringene er de samme som ble gjort på Lihjellbrua og Gjørasbrua i Sunndal i fjor.

Trafikken vil gå tilnærmet som normalt med ett kjørefelt og lysregulering i 3-4 uker mens arbeidet pågår. Den midlertidige kjørebrua er bratt og det er derfor svært viktig at trafikantene holder fartsgrensa på 30 km/t.

Omkjøringsmuligheter ved kvelds- og nattestengt 6.- 7. juliVegen blir stengt fra klokka 18 til klokka 06 neste dag. Det er ikke lokal omkjøring.

Trafikk som skal nordover anbefales å kjøre E39 og ferjesambandet Halsa-Kanestrøm. Trafikken sørover anbefales å kjøre E39 gjennom Møre og Romsdal, og trafikken mot Østlandet anbefales å kjøre E136 gjennom Romsdalen.

Det er også mulig å kjøre fv. 670 ferjesambandet Kvanne-Rykkjem og fv. 65 gjennom Rindal. Ferja har kapasitet på 35 personbilenheter og går ikke om natta.

Myke trafikanter og kollektivreisendeGående, syklende og reisende med kollektivtrafikk vil ikke, i motsetning til det Statens vegvesen har opplyst tidligere, kunne passere brua mens arbeidet pågår. Informasjon for kollektivreisende blir lagt ut på www.frammr.no

Omfattende skiltingMangelen på gode lokale omkjøringsløsninger gjør at informasjonen starter langt utenfor Sunndalen. Det blir gitt informasjon med skilt der trafikantene kan velge en annen rute. Det er skiltet på Klett, Oppdal, ved Øydegardskrysset ved Krifast, Tovenkrysset, Furu og Dombås.