Trafikken på norske veier er roligere i feriemånedene, og antall bilskader ligger 10 prosent under normalen.

- Det hjelper på statistikken at det er mindre rushtrafikk og hverdagsstress, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring i en pressemelding.

De fleste ulykker skjer en helt vanlig ukedag når du må rekke barnehagen eller et møte.

Sommer og motorstopp

Veihjelp og bilberging er derimot typisk for juli og august.

- Her ser vi 30 prosent flere saker enn snittet ellers i året, forteller Ytre-Hauge.

Det har fagansvarlig hos Falck Redning, Cathrine Archer, forklaringen på:

- Skjer det noe med bilen er det mye vanskeligere å håndtere når du er langt hjemmefra. Ikke kan du få hjelp av naboen eller noen du kjenner, og du vet ikke nødvendigvis hvor nærmeste verksted er, sier Cathrine Archer. Falck bistår ofte bilister et stykke hjemmefra, men gjerne med noe som er enkelt å fikse.

- Flatt batteri, radiator som blir for varm, punktering som du ikke får skiftet selv eller nøkler innelåst i bilen, er blant sakene vi får meldt til oss, bekrefter Roger Ytre-Hauge. For litt siden måtte Frende bistå en kunde i Bergen da vindusviskerne sluttet å virke.

- Det skjer vel bare i regnbyen, sier fagsjefen muntert.

Forberedelser før ferien

For å unngå overraskelser på langturen, kan det være greit å ha gjennomført service på bilen i god tid før turen starter.

- Mange kjører til det sier stopp, det er ikke så lurt, sier Cathrine Archer hos Falck Redning. Hun råder nordmenn til å forberede seg mentalt på hva som kan skje underveis.

- Tenk igjennom hva du skal gjøre om du blir stående langs landeveien, enten med motorstopp eller i lang kø, sier Archer.

- Ha telefonnummer til veihjelp lett tilgjengelig og ha litt mat og rikelig med drikke. Det blir fort varmt om bilen stående i sola, sier hun.

Uvant og tettpakket

Underveis gjelder det å tilpasse kjøringen etter forholdene.

- Vi kjører på ukjente steder under uvante forhold og vi er mange i bilen. Stikkordene er riktig fart og riktig avstand, sier Roger Ytre-Hauge. Han minner også om å pakke bilen riktig, både av hensyn til tyveri og på grunn av bilens kjøreegenskaper.

- For mange tunge ting kan gjøre bilen vanskelig å styre. Et godt råd er å pakke de tyngste tingene nederst, og helst langt foran i bagasjerommet eller inn mot seteryggen, og sikre løs last, sier fagsjefen.

- Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flygende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon, sier han. Må du bråbremse i 50 km/t vil en 20-kilos sekk komme flygende som et prosjektil på 1,25 tonn.