Opdalingen har tidligere i sommer omtalt fylkesmannens opphevelse av bygningsrådets vedtak fra 7. mars i år, der bygningsrådet vedtok å definere strekningen fra Dindalshytta til parkeringen ved Pershøbrona som vei.

Fylkesmannen kom fram til at det ikke foreligger hjemmel til å avgjøre at kommunen kan tillate motorisert ferdsel på strekningen uten krav om byggesøknad, reguleringsplan eller søknad etter motorferdselsloven.

Fylkesmannnens vedtak betyr at kommunen likevel må anse strekningen som omfattet av begrepet utmark, med generelt kjøreforbud.

Dette har ført til at kommunen i sommer har mottatt flere søknader om bruk av bil eller traktor i området. Søknader som er blitt behandlet fortløpende av kommunens administrasjon.

Dette stiller Sigmund Fostad (Frp) seg undrende til, og i en e-post til Oppdal kommune viser han til kommunens hjemmeside, der det står at "Søknadene vil bli behandlet administrativt i samråd med politisk ledelse".

– Så langt jeg forstår gjeldende delegeringsreglement er håndhevingen av Motorferdselloven lagt til Bygningsrådet og rådmannen, skriver Fostad, og legger til at han ikke er kjent med at det formelt er innført noe slags førerprinsipp i Oppdal kommune.

– Jeg tør be opplyst når og hvordan slik myndighetsoverføring til politisk ledelse i form av "samråd" ved avgjørelse i forvaltningssaker er vedtatt i Oppdal kommunestyre, skriver Fostad.

I svarbrev fra fagansvarlig miljø i Oppdal kommune Eli Grete Nisja bekrefter hun at myndigheten er lagt til bygningsrådet, men at det for å imøtekomme brukerne er blitt innhentet en "sommerfullmakt", slik det er gitt i tidligere år, etter at administrasjonen har kontaktet leder i bygningsrådet.

Hun skriver at de kom til denne løsningen siden første bygningsrådsmøte først er 29. august.