- Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen fortjener honnør for den offensive mulighetsstudien de har lagt fram om styrking av Dovrebanen. Her har vi på Sør-Trøndelagsbenken på Stortinget fått et veldig godt grunnlag å arbeide ut fra. Jeg har lest studien og er overbevist om at vi bør følge rapportens konklusjon om å starte med stasjonsombygging på Oppdal, sier stortingsrepresentant Heidi Greni i en pressemelding.

Ved siden av fylkeskommunen, er Oppdal og Rennebu med i jernbaneforumet fra Sør-Trøndelag. Dessuten er Oppland og Møre og Romsdal representert med fylkeskommunene og kommunene langs banestrekningene etter Lillehammer. Studien presenterer tiltak som vil øke kapasiteten både for persontrafikk og gods, og som vil gi en time redusert reisetid mellom Lillehammer og Trondheim når planen er gjennomført.

- Dette er et faktabasert kunnskapsgrunnlag som gir meg mulighet til å slåss for prioritering av Dovrebanen innenfor de budsjettene Stortinget avsetter til jernbaneformål. Får vi også fylt opp mitt andre ønske om elektrifisering av Rørosbanen har vi fått «to-spors» jernbane mellom Støren og Oslo, sier Greni.

I jernbaneforumets mulighetsstudie pekes det på tre investeringstiltak som er nødvendige for å oppnå målsettingene om større kapasitet og raskere reisetid.  Det pekes på disse tiltakene:

  • Stasjonsombyggingbygning Oppdal til 120 millioner kroner

  • Stasjonsbygning Dombås til 550 millioner kroner

  • Nytt krysningsspor Engan til 160 millioner kroner.

- En samlet investeringspakke på 810 millioner kroner er innenfor mulighetens rammer når Stortinget skal rullere Nasjonal Transportplan, sier Greni.