Det er ingen tvil om at det er stort engasjement blant innbyggerne i Oppdal for å få på plass flere gang- og sykkelveier. Et titalls barn og voksne deltok fredag morgen i reflekstoget, som Oppdal Senterpartiet sto i bresjen for.

I lysende refleksvester aksjonerte små og store langs E6 på Fagerhaug, riksvei 70 og på E6 i Drivdalen.

Flere lokale politikere var med på bussturen. Blant annet Eli Dahle (H), Olav Skjøtskift (Sp), John Torve (Sp), Kari Toftaker (Sp) og Arne Braut (Sp).

Hovedpersonen for rundturen var leder for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Karin Bjørkhaug (KrF). Hun ble møtt med flere innspill fra beboerne langs de farlige veistrekningene.

- For oss på fylket er det viktig å være med ut og se på utfordringene. Vi klarer ikke å imøtekomme alle kravene, men vi forsøker, forteller Bjørkhaug.

E6 på Fagerhaug: - Busslommene må markeres

Første stopp på turen var på E6 ved Oppdalsporten på Fagerhaug. Her var oppmøtet stort blant lokale barn og voksne, som ville vise politikerne hvor skoen trykker i forhold til usikker skolevei.

- Den største utfordringen er tryggheten til barna når de ferdes langs E6. Busslommene må markeres, så de ikke blir brukt som avkjørings- og påkjøringsfelt, påpeker Anne Line Killingtveit.

- Her kjører biler i 90 kilometer i timen uten å bli heftet av biler som skal inn og ut på veien. Det er ingenting som senker farten. Her er alt lagt til rette for at man skal kunne kjøre fort, fortsetter hun.

Bjørkhaug fra fylkeskommunen forteller at kombinasjonen med myke trafikanter, høy fart og stor mengde trafikk er et problem mange steder.

- Her bør vi se på organiseringen når det gjelder av- og påstigning til bussen. Det er også viktig å gjøre bilistene oppmerksomme på at det ferdes mange langs veien her. Politiet kan spille en rolle med hyppigere kontroller. Respekterer man fartsgrensen reduserer man trafikkulykkene, sier KrF-politikeren.

- Hva kan du gjøre videre for beboerne på Fagerhaug?

- Vi eier busselskapet som er ansvarlig for skoleskyssen her. Jeg kan ta opp dette med organisering av bussholdeplassene. Det er viktig at vi har kontakt med trafikksikkerhetsutvalget og Oppdal kommune, slik at vi kan få en dialog med disse utfordringene, forteller Bjørkhaug.

Rv. 70 Brudalen - Festa: - Vi har ikke råd til å miste flere

Folk langs riksvei 70 har i mange år kjempet for gang- og sykkelvei på strekningen mellom Brudalen og Festa. Store og små i området møtte opp i hopetall for å vise sin misnøye til den trafikkfarlige strekningen.

- Problemet er så enkelt at vi mangler en gangvei. Det er en smal og uoversiktlig strekning der skolebarn ferdes. De siste 25 årene har to personer blitt kjørt på og mistet liv her. Vi har ikke råd til å miste flere, forteller Morten Sesaker.

Mange barn i området må ta buss til og fra Midtbygda skole på grunn av at de mangler en gang- og sykkelvei.

- Det går bra å gå av og på bussen, men problemet er at de må krysse veien. Stort sett må vi voksne følge dem, og det er en utfordring når vi må på jobb, sier Terese Engen.

- Bjørkhaug, hva kan man gjøre for å få denne gang- og sykkelveien inn i Nasjonal Transportplan (NTP) igjen?

- Det kan vi få til ved å spille inn utfordringene til vegvesenet når det er høringer. Det er viktig at beboerne spiller på lag med kommunen, og at kommunen spiller på lag med fylket. Men det er først og fremst staten må komme med penger for å løse dette, sier Bjørkhaug.

E6 på Driva: - Redd for sikkerheten til barna

Også i Drivdalen er engasjementet stort for å få på plass en gang- og sykkelvei, som kan gjøre skoleveien tryggere for barna. Barn og ansatte fra Drivdalen barnehage møtte fredag opp ved E6 på Driva for å komme med innspill til politikerne.

- Bilene setter ikke ned farten når de kjører gjennom Driva. Vi er veldig redd for sikkerheten til barna. Vi trenger en ny gangvei, forteller styrer i Drivdalen barnehage, Anita Pecarina.

I 2003 ble strekningen Hevle-Driva lagt inn i handlingsprogrammet for Nasjonal Transportplan, med midler for gjennomføring i 2016 og 2017. Det var daværende samferdselsminister Marit Arnstad, som sørget for det.

Statens vegvesen utarbeidet reguleringsplanen, som fikk en prislapp på 26,8 millioner kroner. Planene ble presentert på et folkemøte på Drivdalen skole i 2015, og vedtatt av kommunestyret samme år.

- Myndighetene følger ikke opp. Det er politikerne på Stortinget som sitter med nøkkelen her. Regjeringen og støttepartiene må følge opp handlingsplanen, mener kommunestyrerepresentant og tidligere fylkesvaraordfører Arne Braut (Sp).

Se stor bildeserie fra bussturen og reflekstogene øverst i artikkelen!