Handelen på Black Friday satte ny rekord med en økning på 6,1 prosent sammenlignet med samme dag i fjor. Totalt ble det handlet varer og tjenester for 3,3 milliarder kroner. Dette er en vekst på 5,7 prosent målt mot fjoråret. Det viser tall fra Nets Norge.

Oppdals tre butikksentre, Torgsenteret, Domus og Aunasenteret, opplevde stor pågang av tilbudjagende kunder på den store shoppingdagen. Selv om de fleste butikkene var med i fjor, var det først i år at mange kjørte konseptet fullt ut.

Senterleder ved Domus Oppdal, Jan Myhre, er fornøyd med årets omsetning på Black Friday, og kan fortelle at de havnet på de samme tallene som i fjor.

- Vi har en omsetning på 2,3 millioner kroner. Det er vi veldig godt fornøyd med. Det betyr at mange kunder har vært innom butikkene, sier Myhre til Opdalingen.

- Hvilken avdeling gjorde det best?

- Det er håpløst å svare på. Vi hadde knakende god omsetning på samtlige avdelinger, forteller senterlederen.

Bortsett fra Coop Megas matvarer, hadde alle butikker på Domus 30 prosent avslag på ordinære prisene. Expert kjørte sitt eget løp med kjedens nasjonale kampanje.

- Så lenge Black Friday holder seg som det er i dag, tror jeg det blir en årlig greie i tiden fremover. Men vi ser at konseptet er i ferd med å bli vannet ut. Butikker opererer med tilbud hele uken, forteller Myhre.

Dobbelt så stor omsetning på Torgsenteret

Ved Torgsenteret kan senterleder Anders Fonn også rapportere en vellykket Black Friday.

- Vi har dobbelt så stor omsetning sammenlignet med fjoråret. Det er tydelig at Black Friday har fått et fotfeste i markedet. Folk venter på dagen, sier Fonn.

- Vil det si at det folk bruker butikkene mindre i forkant av Black Friday?

- Det er ingen toppdager, men jeg vil ikke si at det er noe bråstopp i handelen, forteller senterlederen.

På Torgsenteret varierte tilbudene fra butikk til butikk. Alt fra egne priser på enkeltprodukt til generelle prosenter.

- Spisbar hadde blant annet et burgertilbud som slo godt an hos folk, sier Fonn, som er ganske sikker på at konseptet Black Friday har kommet for å bli.

35 personer i kø på nattåpent

Terje Volden ved Intersport på Aunasenteret var blant butikkene som tok shopping-konseptet helt ut. Natt til fredag hadde de én time med nattåpent.

- Da vi åpnet dørene natt til fredag sto det 35 personer i kø. Det var flere folk i kø da enn fredag morgen, forteller Volden.

Også på dagtid på fredag var det jevn og god trafikk i sportsbutikken på kjøpesenteret.

- Hele fredagen var super. Tilbudene gikk unna. Vi doblet omsetningen fra i fjor, sier den daglige lederen.

Volden håper kundetrafikken var like stor hos alle butikkene på Aunasenteret.

- Det er vel noe som heter «når det regner på presten, så drypper det på klokkeren», forteller han og ler.

- Gir dette mersmak til neste år?

- Ja, da skal vi lage enda mer sprell. Vi kommer til å dra konseptet lengre ut. Vi har lært mye av årets Black Friday og kan bygge videre på det, sier Volden.