Det er demenssykepleier Åse Aspeland som har vært kursleder disse tre kveldene. Med seg på laget har hun hatt Hans Bøe og leder i Oppdal demensforening Sigrid Mesloe.

Personalsjef Cecilie Nitter forteller til Opdalingen at disse kveldene har vært svært nyttig for de ansatte i Coop Oppdal.

- Alle jeg har snakket med som har vært med på kurset synes dette har vært viktig og nyttig. Vi har vært opptatt av at det skal være matnyttig for de i hverdagen, både på jobb og i hverdagen. Og det ser du ved å se på oppmøtet her i dag, sier hun.

Det var godt over tjue personer som tok turen etter jobb for å være med på kurskvelden. Også flere ungdommer var representert, noe som det ble satt stor pris på.

- Blir lagt merke til

I 2013 ble TV-aksjonen gjennomført til inntekt for Nasjonalforeningen for folkehelsen og deres arbeid for å bedre livskvaliteten for de som er rammet av demens under slagordet «Dagene som forsvinner».

Hans Bøe forteller at det er pengene fra denne innsamlingsaksjonen som blir brukt til å arrangere slike kurskvelder.

- Den jobben som legges ned i Oppdal blir lagt merke til i resten av landet. Vi er kommet veldig godt i gang med dette arbeidet med å gjøre Oppdal til en mer demensvennlig kommune, forteller Bøe.

- Et budskap flere kommer borti

Nitter forteller at de har lenge prøvd å finne datoer for å få arrangert disse kursene.

- Cecilie har gjort en helt fenomenal jobb i forkant, og det er en av grunnene for at det kommer mye folk, forteller Mesloe.

- Dette er et budskap som stadig flere kommer borti, forteller Nitter.

På de to tidligere kurskveldene har Arne Inge Holen vært til stede for å fortelle om hvordan det er å leve med demens, og de utfordringer han møter i blant annet under sine handleturer. Mandag kveld fikk de fremmøtte se et videoopptak av en tidligere kurskveld, av Arne Inge som fortalte sin historie.

- Ingen situasjon er lik

Flere av de ansatte på Domus kunne fortelle om episoder som de hadde opplevd, hvor demens var inne i bildet.

I tillegg fikk de tips og råd fra Åse Aspeland om hvordan de skulle gi god service til personer med demens.

- Det viktigste jeg har lært er at timing er viktig i en situasjon. Det er ingen situasjon som er lik, og alle kan ha forskjellige dager, sier Nitter.

Så langt er det Coop Oppdal og Kiwi som har hatt slike kurskvelder. Bøe, Aspeland og Mesloe forteller at de håper at flere bedrifter melder sin interesse etter jul.

- Målet er at samtlige bedrifter i Oppdal skal være med på å gjøre Oppdal til en demensvennlig kommune. Jeg kommer til å sende ut en invitasjon på nyåret, forteller Bøe.