I dag kunne butikksjef Elisabeth Nyberg og hennes medarbeidere ved Prix Berkåk offisielt ønske kundene velkommen til Coop Extra.

Den gule profilen er med andre ord skiftet ut med rødt, og omleggingen fører blant annet til et vesentlig større vareutvalg.

- Vi går fra omlag 3500 til 5500 varelinjer, noe som selvsagt betyr vesentlig større valgmuligheter for kunden, fortller driftssjef i Coop Orkla Møre, Vidar Schei.

Suksesskonsept for Coop

Extra-konseptet er blitt en suksess landet over for dagligvareaktøren Coop. Extra Berkåk har fått nummer 357 i rekken av butikker med den røde profilen, og samme dag som åpningen fant sted i Rennebu, ble butikk nummer 356 og 358 åpnet, henholdsvis i Lom og Bardufoss.

Jostein Berntsen var selvsagt på plass på åpningsdagen, og den tidligere lederen i kretsstyret for Rennebu i Coop Orkla, er fornøyd med satsingen.

- Jeg synes det tok lang tid før det ble bygget ny butikk, men det er kjempefint at det ble satset på Berkåk. Jeg kunne også ønsket meg et enda større areal, men når det er sagt, er det tydelig at det drives godt. Jeg synes det står respekt av den jobben som er gjort, og butikken fremstår enda finere enn før, med et kjempesortiment. Samtidig ønsker jeg at det kommer en aktør til på Berkåk, for konkurranse er alltid sunt, sier Berntsen.

Samme priser landet rundt

Om noen tror at butikken på Berkåk vil utnytte konkurransesitusjonen til å melke litt ekstra ut av kundene, er det beroligende ord å høre fra driftssjefen.

- Det er mange som tror at i og med at vi er enerådende på Berkåk, så vil prisene skrus opp. Det er ikke tilfelle, for Extra har den samme prissettingen, uansett hvor i landet butikken ligger, sier Schei.

Driftssjefen er godt fornøyd med utviklingen på Berkåk, men forventer samtidig en vekst på minst ti millioner kroner i omsetning, nå når det nye konseptet er på plass. Det vil i praksis si en forventet omsetning på 60 millioner kroner i året.

Ved omlegging av butikker, er det normalt å holde stengt et par dager mens det er på det mest rotete. På Berkåk valgte butikken å holde åpent som vanlig, først og fremst av hensyn til at de i praksis er enerådende på markedet.

Forventer kjempetrøkk

Butikksjef Elisabeth Nyberg puster lettet ut på åpningsdagen, for det aller meste har gått som planlagt i den hektiske omgjøringsperioden.

- Alle sammen, både ansatte, folk fra Coop Orkla, leverandører og lokal hjelp har stått på. Nå forventer vi kjempetrøkk frem mot jul, og en av utfordringene er å vite hva folk vil ha, slik at vi har nok varer. Vi vil også holde åpent de tre søndagene frem mot jul, forteller butikksjefen, for anledningen utstyrt med gullsko.

- Det er for at de skal motiveres til å gå enda litt fortere, smiler driftssjef Vidar Schei.