Av mange ting som barna skal lære mens de er i barnehagen er språk. På avdelingen Furua i Gnist barnehage Brennan har en av gruppene valgt å ruge frem kyllinger i en rugemaskin som en del av sitt språkprosjekt.

Her skulle barna få være med på hele prosessen fra egg til kylling. Ved å bruke bilder som dokumentasjon får man gode hverdagssamtaler, der barn og voksne under sammen. Dette utvikler begreps- og språkforståelsen hos ungene.

Måtte passe på

Første steg var å legge eggene inni rugemaskina. Her er det masse læring av språk og matematikk. Man kan sammenligne farger og regne hvor mange man har av hver. Barna ble forklart at eggene trenger vann inne i maskina, og om maskina piper når er det for lite. Barna har vært med å fylle på og passet på at det har vært vann inni maskina til enhver tid. På den måten lærer de å ta ansvar og hjelpe til.

Etter et par dager fikk barnehagen også vaktelegg som de skulle legge inn i rugemaskina. Disse eggene er mye mindre enn vanlige høneegg, og da fikk barna lære om former og størrelser. Disse eggene har mange forskjellige farger, de er lette å se forskjell på. Vakteleggene trenger noen dager mindre i ruemaskinen enn høneeggene, og vil derfor bli klekt cirka samtidig som høneeggene når de legges inn litt senere enn høneeggene.

Nysgjerrige og ivrige

Neste steg skjedde etter en drøy uke. Da går det an å lyse eggene og se etter om det er kyllinger inni egget. Barna syntes det var stor stas å se det rørte seg og at det var et svart felt inni egget. Dette gjorde man med jevne mellomrom, for at barna skulle få bli bedre kjent med prosessen og følge med på kyllingene.

Da dagen var kommet for at vaktlene skulle komme, var det et hakk i det ene egget, og barna fikk enda et bevis på at det er noe som skal komme ut. Den første dagen var det 3 vaktler som ble klekt i åpningstiden til barnehagen. Og barna fikk sitte å følge med og snakke om hva det er som skjer inni rugemaskina. Barna var nysgjerrige og ivrige, brukte språket aktivt, og pratet om det de så.

Neste dag ble like spennende med 3 hønekyllinger. Barna var helt oppslukte i den store begivenheten. Det ble også klekket en hønekylling i løpet av denne natten. Etter at kyllingene nå er klekt får barna være med på det daglige stellet med å gi dem mat og vann, og kose med dem. Her får de øvd seg masse på å ta hensyn og være forsiktige. Barna får også være med å skifte inni buret til kyllingene, så de får det fint og tørt inni buret.

Kyllingene er også med på samlingsstunder, og barna synger sanger til dem, og studerer dem. Kyllingene skal få være med på barnehagegården til de andre hønene så barna får følge med på utviklingen videre.

Teksten i artikkelen er basert på en rapport fra Gnist barnehage Brennan