Prosjektet "Skyting for mestring", flere ganger omtalt i Opdalingen, er så langt blitt en suksess. Det banebrytende arbeidet, som kort sagt går ut på å tilby elever fra mellomtrinnet og ungdomsskolen, som på grunn av ulike årsaker ikke finner seg til rette i langvarig ordinær undervisning, kan få en annen arena å utfolde seg på.

Elevene som deltar i prosjektet, er valgt ut av PP-tjenesten, og kan i noen tilfeller være diagnostisert med ADHD eller andre autismelignende diagnoser, men dette trenger slett ikke å være tilfelle.

–Når man føler at man har gjort sitt beste i klasserommet, men samtidig ikke strekker til. Og hvis man mislykkes, forsterkes denne følelsen av utilstrekkelighet, sier prosjektleder Mona Isene.

Pilotprosjekt

Trond Jære har sammen med prosjektleder Mona Isene, assisterende rådmann Lill H. Bøe, rektor Kari Haukdal, og Lill-Therese Varsi fra PPT-tjenesten vært med i prosjektgruppa fra starten av. Rennebu er et pilotprosjekt og det er første gang det forskes på dette i Norge.

–Poenget er at gjennom skyting skal elevene oppleve mestring og bli mere motiverte. Skyting er trening på fokus og konsentrasjon, og på standplass er det ganske tydelige oppgaver på hva som skal gjøres. For mange er dette en fengende aktivitet, og en viktig oppgave er å overføre dette til klasserommet, sa Mona Isene i et tidligere intervju med Opdalingen.

Status

Formålet med torsdagens møte i kommunestyresalen på Berkåk, var å gi tilbakemelding til i første rekke Gjensidigestiftelsen etter det første året av pilotprosjektet. Stiftelsen er nemlig den desidert største bidragsyteren på det økonomiske området. Av et totalbudsjett på i overkant av 1, 6 milllioner kroner, bevilger Gjensidigestiftelsen mer enn 1,4 millioner kroner. I tillegg bidrar Rennebu kommune og Det Frivillige Skyttervesen med rundt en million kroner hver.

Veslemøy Roe Barkenes fra Gjensidige var da også til stede, da status per 2017 ble fremlagt, og hun likte det prosjektlederen hadde å fortelle. Blant suksessfaktorene så langt, fremhevet Mona Isene forutsigbarhet for elevene, læring av teknikker som nyttiggjøres både på standplass og i klasserommet og ikke minst kontakten elevene får med instruktørene.

–Det er et utrolig godt samarbeid med skytterlagets instruktører. De er pensjonister, og måten de oppretter relasjoner til elevene er helt fantastisk. Det er nesten så jeg gleder meg til selv å bli pensjonist, smiler Isene.

Mestring

Tjue elever fra 5. til 10. trinn deltar på "Skyting for mestring", og disse har ei økt på 90 minutter ukentlig på skytebanen. Foruten selve skytingen, som selvsagt krever konsentrasjon og disiplin, består mye av tiden av sosiale aktiviteter og oppfølging av instruktørene.

Det aller viktigste er oppfølgingen dette får når elevene er tilbake i klasserommet.

–Nøkkelen er få dette til å bety noe for eleven i forhold til mestring senere i livet. God kontakt og gode relasjoner, forutsigbarhet gjennom klare rammer og et godt samarbeid er avgjørende for suksessen, sier Mona Isene.

Forskning

Til stede på møtet var også Ove Østerlie fra NTNU. Hvis en skal gjøre dette til et anerkjent virkemiddel for ungdom, er det nemlig ikke nok å tro, det må også dokumenteres. Derfor er det satt av midler til å forske på området.

–Målgruppen er i første rekke elever med sterk impulsivitet og konsentrasjonsvansker. Vi har nå startet forberdelsene, og det er elever som ønsker å delta, og som starter til høsten, som er målgruppa, sa forskningsansvarlig Ove Østerlie ved NTNU da prosjektet første gang ble presentert i mars 2016.

Etter hvert forflyttet møtedeltakerne seg fra kommunestyresalen, og bort til innendørsbanen til skytterlaget. Her fikk de i praksis se skoleelever på standplass, under kyndig veiledning av skytterlagets instruktører.