Tirsdag ble en mail fra Skattedirektoratet sendt ut til rundt 100.000 foretak og personer som eier aksjeselskaper. Mailen var direkte knyttet til mottakeren, slik at tittelen henvendte seg til bedriften det gjaldt med både navn og organisasjonsnummer.

Det var adressa.no som omtalte saken først.

Pressesjef Merete Bergeland Jebsen i Skattedirektoratet forteller til adressa.no at utsendingen av mailene nå er stanset, og at en ny mail med en ny tittel blir sendt ut. Denne har tittelen «Informasjonsbrev om nytt regelverk for ORGANISASJONSNUMMER NAVN PÅ VIRKSOMHET er tilgjengelig i Altinn».

En av de som fikk mailen, var Ole Petter Holthe-Berg.

- Jeg våknet i dag tidlig, og jeg sjekker rutinevis alltid e-post før jeg hopper opp av senga og starter dagen. I mailen sto det kun "Informasjon om tvangsmulkt for 914902819 OLEPHB.ME OLE PETTER HOLTHE-BERG er tilgjengelig. Logg inn i Altinn for å se innholdet." Det første jeg tenkte var naturligvis at jeg hadde blitt tvangsmulkt, dog med hundre spørsmålstegn under hvorfor - og selv om det var uforståelig også med tanke på at jeg ikke har hatt aktivitet på enkeltmannsforetaket mitt etter at jeg starter AS, så ble jeg sjokkert og skremt, forteller han til Opdalingen.

- Jeg ble livredd

- Alt som kommer fra Altinn og offentlige etater har jeg stor respekt og tiltro til, og ordlyden som ble benyttet i e-posten virket som noe helt annet enn kun informasjon, som det heldigvis var. Jeg ble livredd over å skulle blitt tvangsmulkt, og spratt opp av senga på rekordtid for på sjekke Altinn og dokumentet som lå der. På meldingen inne på ALTINN sto det derimot "Tvangsmulkt innføres ved manglende levering av pliktige opplysninger til Skatteetaten. Last ned brevet for å se hvordan dere unngår tvangsmulkt." Selv om den beskriver delvis at dette faktisk er til informasjon, var jeg allerede i et eller annet form for sjokkstadie som gjorde meg fortsatt bekymret over hva dette egentlig skulle bety, sier han.

Holthe-Berg forteller videre at han sjekket også tilsvarende for Trollheimen Design AS på Altinn, som også hadde fått samme brev.

- At jeg hadde mottatt samme informasjon også der, fikk meg til å senke skuldrene noe. Men jeg syns fremdeles ordlyden og kommunikasjonen Altinn har valgt å bruke her var utydelig, da mest med tanke på e-posten man mottar først. Jeg sendte derfor umiddelbart e-post til min regnskapsfører som bekreftet at dette kun var til informasjon, sier oppdalingen.

Holthe-Berg har ikke mottatt noen beklagelse fra Skattedirektoratet, men har oppdaget at det var en haug av personer på Facebook som hadde blitt vettskremt av kommunikasjonsmåten.

- En elendig ordlyd

Oppdalingen er ikke spesielt imponert over ordlyden i eposten som Skattedirektoratet sendte ut.

- Jeg syns det er en mildt sagt en elendig ordlyd som er benyttet i denne informasjonsutdelingen. Og tydelig sjokkerende for ekstremt mange. Selv dokumentet i seg selv var ikke spesielt selvskreven som en informasjon, så jeg syns nok de burde tenkt seg om et par ganger til før de sendte ut disse e-postene, sier han.