Arbeidet er gjennomført av en arbeidsgruppe i AtB, med bistand og kvalitetssikring fra kompetansemiljøer som PwC og NTNU. Som bakgrunn for forslagene ligger blant annet analyser av trender og utviklingstrekk som befolkning og kundebehov, by- og regional utvikling, ny teknologi, nye forretningsmodeller og klima og miljø, det skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi har gjort et grundig arbeid og hatt høye ambisjoner, både med hensyn på å kartlegge dagens situasjon og å gjøre gode analyser og vurderinger om framtida, sier administrerende direktør i AtB, Janne Sollie og legger til at de har også har lagt hovedmålene for sammenslåing av Trøndelagsfylkene til grunn.

Kollektivtrafikk i nettverk tilpasset ulike områder fram mot 2035

Trondheim vil også i framtida ha en særstilling i kollektivtrafikken i Trøndelag. I dag har Trondheim by 70 prosent av arbeidsplassene i Sør-Trøndelag, og Trondheimsområdet har 60 prosent av kollektivreisene i Trøndelag.

– Et viktig tiltak på lang sikt er å utvikle kollektivnettverk både for byer og distrikter som er tilpasset de ulike områdene. I distriktene skal kollektivnettverket utvikles ved å forsterke og utvide region- og stamlinjer med tog, buss og båt, samt å utvikle bybusstilbud i større regionale sentra og lokalbusstilbud utenfor de største tettstedene, står det i pressemeldingen.

Skal sikre et helhetlig tilbud fra 2018

Nødvendige tiltak på kort sikt er å etablere en felles informasjonskanal om kollektivtilbudet, samt en felles sone-, takst- og produktmodell som sikrer like billetter og priser i hele Trøndelag. Det er også behov for en samordning av anbud for buss, ferje og hurtigbåt, og at forberedelsene til dette starter tidlig nok.

– Vi må møte kundenes forventning om god samordning og oppdatert informasjon på tvers av den gamle fylkesgrensen allerede fra starten av 2018. Det er et omfattende arbeid med stram framdrift som skal gjennomføres i løpet av året, og det setter store krav både til politiske prosesser og administrasjonenes leveringsevne, sier Sollie.

AtB fikk mandatet for dette arbeidet fra Arbeidsutvalget for Fellesnemnda for Trøndelag fylkeskommune den 13. september i 2016, med frist til 31. januar i år. AtB har utarbeidet en hovedrapport og en sammendragsrapport om «Forslag til strategi for kollektivtrafikken i Trøndelag». Rapportene er oversendt prosjektleder for sammenslåing av trøndelagsfylkene, fylkesrådmann Odd Inge Mjøen, som et innspill til arbeidet med framtidig organisering og strategi for kollektivområdet i Trøndelag. Sammenslåingsprosjektet vil ha en prosess for dette fram mot endelig behandling og vedtak i Fellesnemndas møte 27. april i år.

– Håper på et vel-fungerende kollektivtilbud

– Dette er en overordnet strategi for fylket og slik vi ser utviklingen, og vi har ikke gått spesifikt inn på de regionale rutene, som strekningen Oppdal-Trondheim enda, forteller Grete Opsal, direktør for kommunikasjon og drift i AtB til Opdalingen.

Hun forteller at det i 2021 dukker opp en ny anbudsrunde. I forkant av anbudsrunden vil de få til et ruteprosjekt.

– I det prosjektet kommer vi til å gå inn på detaljnivå og finne ut hva som er det beste tilbudet for de ulike strekningene. Da kommer vi til å ha tett samarbeid med de involverte kommunene, og sammen finne ut hvordan reisestrømmen er og hva som er behovet, sier Opsal.

I dag går det kun en direkte avgang fra Oppdal til Trondheim og en avgang fra Trondheim til Oppdal. Ellers om dagen er det korrespondanse med buss 340 fra/til Røros.

– Vi håper at vi skal få til et velfungerende kollektivtilbud slik at folk kan reise lokalt. De som bor i ytterkanten av Oppdal skal komme seg til sentrum og videre derfra, sier Opsal.