Rådgiver og helsesøster Siri Leraand, og psykolog phd. Oddfrid Skorpe Skjolden jobber ved Regionsenteret for vold og traumatisk stress (RVTS) på St. Olavs Hospital, begge med spesialfelt innen barn, vold og seksuelle overgrep.

Klar tale

Herborg Skorpe Skjolden er engasjert leder av FAU ved skolen på 5. året, og hun er også søster til Oddfrid. Herborg ønsker mere bevisstgjøring rundt dette krevende temaet.

–Det har vært mange saker i det siste, også lokalt, så vi vet det skjer. Men hva tør vi selv å si til ungene? Foredragsholderne er direkte i måten på hvordan de snakker med ungene, og gir dem ekte meldinger. Det trenger vi mere av, sier hun til Opdalingen.

At temaet knapt er oppe ved skolen, hos dem som faktisk ser ungene og jobber med dem hver dag, blir for defensivt, sier FAU-lederen.

–At dette nevnes en gang i året på personalmøtet holder ikke, så her har de noe å gå på. FAU ønsker at en fagperson kan være inne i klasserommet minst en gang i året fra 1. klasse, og at disse er direkte i sin kommunikasjon. Ønsket er at skolen selv blir mere bevisste på dette, og derfor håper vi at flest mulig av de ansatte kommer på møtet. Det gjelder også barnehageansatte og alle andre som har omgang med barn og ungdom, sier hun.

Store mørketall

Selv om media jevnlig skriver om overgrepssaker, er Herborg Skorpe Skjolden nokså sikker på at det er store mørketall ute og går.

–Vi vet det skjer, men vi vet også at overgriperne er utrolig flinke til å skjule virksomheten sin, sier hun.

Når det gjelder konkretet sedelighetssaker som er anmeldt i vårt distrikt, viser tallene at det for 2015/2016 ble anmeldt i alt 11 sedelighetssaker i Oppdal der barn under 18 år er den fornærmede part, mens det i samme tidsrom ikke er kommet inn tilsvarende saker fra Rennebu.

–Men jeg antar det finnes mørketall også i vårt distrikt, sier lensmann Finn Skårsmoen.

Sentrale spørsmål på onsdagens temamøte i kultursalen på Berkåk , blir hvordan vi snakker med barn og unge om at dette skjer, hvordan kan vår samtale som foreldre og foresatte hjelpe til med å forhindre overgrep eller avsløre disse, og hvilke prosedyrer bør skje dersom barn eller ungdom forteller om overgrep - hva gjør vi da?