Ved behandling av Oppdal kommunes handlingsplan for 2017-2020 – K-sak 16/100 av 22.6.2016, ga kommunestyret ordføreren følgende oppdrag:

«Kommunestyret ber ordfører ta kontakt med fastlegene i Oppdal med henblikk på en samlokalisering av alle fastlegene ved ODMS. Arbeidet må innebære dialog om hva som er gode løsninger for Oppdals framtidige lege og helsetilbud, herunder tilrettelegging for kommunal legevakt og turnuslegeordning»

I sakspapirene til kommunestyremøtet neste uke heter det at ordføreren har vært i dialog med fastlegene gjennom flere dialogmøter og at ordføreren har videre vært i dialog med Vekst AS og ODMS KF for å vurdere gode løsninger for eventuelle samlokalisering.

Situasjonsbeskrivelse

Legetjenesten: Oppdal kommune har pr. i dag 2 legekontor, Auna legesenter og Oppdal legesenter. Alle 8 fastleger i Oppdal er privatpraktiserende leger med avtalehjemmel til å drive legepraksis med Oppdal kommune. Legene er forpliktet til å praktisere i kommunal legevakt. Denne legevakten organiseres i dag av legene selv.

Oppdal distrikts medisinske senter (ODMS) ble opprettet som et kommunalt foretak i 2009. Foretakets formål er å eie, drive og utvikle helserelaterte bygningslokaler for Oppdalsregionen, å legge forholdene til rette for størst mulig samlokalisering av helsetjenester, og å samarbeide med det regionale foretaket i utviklingen av et godt utbygd distriktsmedisinsk senter.

Senteret eier og driver deler av bygningen i Russerveien 5. Lokalene er pusset opp og leies i dag ut til Oppdal kommune v/helsestasjonen, skolehelsetjeneste og jordmortjeneste. Det leies videre ut lokaler til legespesialister.

Foretaket har i dag følgende gjeld: Kjøp av Russerveien 5B (opprinnelig gjeld) kr. -12.231.377, Byggetrinn 1 kr. -11.684.131, Ambulansegarasje kr. -11.440.565 og oppussing gammelbygg kr. - 3.746.250

Vekst Oppdal AS er et kommunalt selskap. Selskapet er et selvstendig rettsobjekt som har følgende vedtaksfestede formålsparagraf:

Selskapet har som primæroppgave å tilby brukerne av bedriftens tjenester opplæring og kvalifisering gjennom arbeidstrening, kompetanseutvikling og livsstils veiledning med sikte på formidling til ordinært arbeidsliv eller utdanning.

Vekst Oppdal AS eier i dag deler av bygningen i Russerveien 5. Dette utgjør kantine i 2. etg og fløy med kontorer som i dag leies ut til Oppdal kommune v/innvandrertjenesten.

Det er i dag flere aktører som har oppgaver med ulike formål knyttet opp mot helsetjenestene i Oppdal. Det har i lang tid vært ønske om å få til en samlokalisering av helsetjenestene uten at man har oppnådd dette i det omfang man ønsker.

Deler av helsetjenestene er i dag samlokalisert rundt ODMS og legene har vært tydelig på at dette er området de ønsker lokaler for en samlokalisering, blant annet for å bedre kunne samhandle med andre helseaktører. I dag er både Vekst AS og ODMS KF kommunale aktører som er knyttet til lokaler i Russerveien 5.

I sakspapirene heter det at ordføreren har sett det som hensiktsmessig å vurdere en samordning av kommunale aktører for å ivareta en samlokalisering av legetjenesten.

Vurdering

Ordføreren har gjennom dialog med de ulike aktørene vurdert det som hensiktsmessig at Oppdal kommune koordinerer både de lokale og regionale helsetjenestene i kommunen fra èn aktør. Dette for å sikre god samhandling mellom de ulike helsetjenestene.

Oppdal kommune sine helsetjenester bør derfor kun være leietaker i et «helsehus», og den faglige koordineringen bør legges til rådmannen.

Ordføreren ser det som hensiktsmessig at det etableres et eiendomsselskap i Vekst AS som skal eie og drive alle lokalene i Russerveien 5, samt bygge og drive nye legekontorer. For å oppnå dette må følgende tiltak iverksettes:

Oppdal kommune:

  • Vedta avvikling av ODMS KF

  • Eiendommen med leiekontrakter overføres til Vekst AS

  • «Gammel gjeld» fra kjøp av bygningene overføres til kommunen

  • Overføringer for betjening av «gammel gjeld» opphører

  • «Ny gjeld» overføres til Vekst AS

  • Vedta nytt oppdrag for Vekst AS og gi nødvendig fullmakt til generalforsamling

ODMS KF:

  • Vedta avvikling av ODMS KF

  • Eiendommen med leiekontrakter overføres til Vekst AS

  • «Gammel gjeld» fra kjøp av bygningene overføres til kommunen

  • «Ny gjeld» overføres til Vekst AS

  • Ansatte overføres til Vekst AS

Vekst Oppdal AS:

  • Omorganisere selskapet, herunder å etablere et datterselskap for eiendomsdrift

  • Vedta nytt formål for selskapet

  • Vedta overtakelse av eiendommene fra ODMS med «ny» gjeld

  • Ta over ansvaret for å etablere og drive nye legekontorer

Utfordringer

Ordføreren innrømmer i sitt saksframlegg at det er noen problemstillinger som må utredes nærmere etter at vedtakene i denne saken er gjort:

  • Avklare om momskompensasjon mottatt i forbindelse med nybygg ODMS må tilbakebetales hvis eiendommene overføres til et kommunalt eid AS.

  • Avklare om kommunale garantier for lån gitt til ODMS kan overføres til Vekst AS.

  • Avklare hvordan eiendomsforholdene til grunnen skal håndteres.

Ordføreren legger fram følgende forslag til kommunestyret:

Kommunestyret ber rådmannen igangsette arbeid med tanke på at:

1. ODMS KF avvikles.

2. Oppgaver knyttet til helsebygg som ODMS AS hadde, herunder å bygge og drive nye legekontorer, overføres fra ODMS KF til Vekst AS.

3. Vekst AS omstrukturerer selskapet slik at det er organisert hensiktsmessig for å overta oppgaver nevnt i pkt. 2.

4. Gammel gjeld knyttet til kjøpet av eiendommen ODMS overføres til kommunen samtidig som overføringer for betjeningen av gjelden opphører

5. Alle eiendeler, ny gjeld og andre forpliktelser overføres fra ODMS AS til Vekst AS.

6. Eksisterende leieavtaler for kommunal virksomhet (helsestasjonen) skal videreføres.

Økonomiske konsekvenser ved omstruktureringen utredes og fremlegges som egen sak for kommunestyret.