"Fra 1. mars ble NetCom Telia, og dermed Nordens største mobilselskap. For deg betyr dette ganske enkelt bare bedre tjenester og flere fordeler".

Dette skriver mobiloperatøren Telia på sine egne hjemmesider, men om kundene har den samme oppfatningen av bedre tjenester kan kanskje diskuteres. I hvert fall om du er kund og bor i nedre del av Rennebu.

Tynnslitt tålmodighet

I over en uke, siden mandag 13. februar, har selskapets abonnenter på Grindal i Rennebu og Jerpstad i Meldal vært uten telefonforbindelse, og mye tyder på at de som er rammet, fortsatt må smøre seg med en solid dose tålmodighet.

Kundeservice hos Telia bekrefter at en sender har vært ute i det aktuelle området, men at det jobbes med å rette opp feilen. En feil det hevdes vil ta ytterligere en uke å få rettet.

– Vi operer med ulike rettetider, avhengig av sender. Men vi har folk på det aktuelle stedet, og i dette tilfellet er det snakk om en rettetid frem til 27. februar, svarer den blide stemmen fra Telias kundeservice da avisa ringer.

Taust fra operatøren

Fullt så blid blir ikke stemmen, når det for tredje gang presiseres at det ikke er som privatkunde vi tar kontakt. Hun lover at rette vedkommende vil ringe opp igjen med opplysninger om saken, uten at avisa har hørt noe mere fra telegiganten.

– Det går rykter om kabeltrøbbel, og de som er rammet får bare meldingen "Ikke registrert SIM på nettverket", forteller Rolf Arne Bruholt.

Virker som de gir blaffen

Bruholt jobber på Foss Snekkeri på Jerpstad i Meldal, og forteller at det er senderen på Våttåhaugen, som ligger på grensen mellom Rennebu og Meldal, som visstnok er ute av drift. Heldigvis er bedriften kunde hos en annen leverandør.

– Hadde vi vært kunde hos Telia, måttet vi skiftet abonnement, eller funnet en annen løsning, for uten mobildekning er det helt krise, sier han.

Bruholt har også vært i kontakt med Telia, og er blitt lovet tilbakemelding i løpet av tirsdag. Men i likhet med avisa, har det så langt vært tyst fra mobiloperatøren. Han synes uansett det tar alt for lang tid å få rettet opp feilen.

– Jeg tenker at det er så få abonnenter det er snakk om, at de like godt gir blaffen, sier han.