Communications Advisor i Telia Norge, Kristian K. Fredheim, synes tonen i Opdalingens sak om den manglende mobildekningen i nedre del av Rennebu og Jerpstad i Meldal var krass, men innrømmer samtidig at telegiganten fikk som fortjent.

- Det er bra at dere tar frem saker som dette, og etter at saken kom i media, eskalerte det, sier han, og forklarer hva som har skjedd.

- Etter kunder og journalister i området tok kontakt med oss 21. februar, løftet vi saken opp og frem og satte den som øverste prioritet i organisasjonen. Dette resulterte i at vi nå, klokken 13.00 dagen derpå, har rettet opp i feilen og har normal dekning tilbake i området. Nå kan Telia-kunder i Rennebu surfe, tekste og ringe på mobiltelefonen som normalt – slik de skal, sier han.

Fredheim forklarer også årsaken til at feilen oppstod.

- Vår linjeleverandør ga beskjed til oss om at de planla forbedringsarbeid på basestasjonen den 13. februar. Planen var å skifte likeretter, en omformer av strøm og spenning, noe de også gjorde, men det viste seg raskt at arbeidet ikke gikk som planlagt. Siden da har det gått altfor lang tid inntil feilen ble rettet opp i, noe som er sterkt beklagelig.

- Vi maste på leverandøren uten respons etter at avisa tok tak i saken. Vi har som mål å servere kundeopplevelser i verdensklassen og overholdt på langt nær dette målet mot våre kunder i Rennebu innrømmer han.

Telia vil gjerne gjøre opp for seg i forhold til de kundene som ble rammet av den manglende mobildekningen. Kundene får derfor mulighet til gratis abonnement for hele februar.

- Jeg vil oppfordre alle rammede kunder til å ta kontakt med vårt kundesenter på enten telia.no, epost eller telefon. Gjør de dette, vil de få kreditert perioden de har hatt uten dekning, samt øvrige dager i inneværende måned, sier Kristian K. Fredheim i Telia Norge.