Leder i markedsrådet i Visit Oppdal, Inge Lauritzen, forteller til Opdalingen at de jobber med å få på plass et betjent turistkontor til sommeren. På grunn av mange negative tilbakemeldinger i fjor, er dette noe Visit Oppdal nå sterkt vurderer.

– Jeg kan med stor sikkerhet si at det blir en form for turistinformasjon i sommersesongen. Vi har i hvert fall tre konkrete muligheter som er aktuelle, sier Lauritzen, som ikke vil gå inn på hvilke steder dette er snakk om.

Det er markedsrådet som skal forvalte gjennomføring av vertskapsfunksjonen samt salg og markedsføring av reiselivsdestinasjonen Oppdal.

– Jeg tror nok mange vil bli fornøyd om vi får på plass et betjent kontor i sommer, forteller han.

Ifølge Lauritzen ser de flere utfordringer knyttet til et betjent turistkontor, og peker spesielt på tre faktorer.

– For det første må vi ha åpent til riktig tid. En skranke som er åpen fra klokken ni til fire på hverdager er en dårlig løsning. Vi må finne ut hvordan vi kan ha åpent på kveld og helg også. Lokaliseringen er også svært viktig. Turister skal lett kunne finne fram til kontoret. I tillegg er det kostnader knyttet til dette, forklarer Lauritzen.