Denne uken arrangeres Rørosmartnan for 164. gang. Det ventes at mellom 70.000 - 80.000 besøker den tradisjonsrike folkefesten i løpet av de fem dagene det står på.

Gatelangs i hele sentrumsområdet på Røros finner man rundt 250 selgere fra hele landet. På standene finner man et rikt utvalg av mat, håndverk og andre ting. Kundene som står som sild i tønne oppover gatene.

Men lokale matprodusenter og andre gründere fra Oppdal og Rennebu er ikke å finne på Bergstaden. Opdalingen har vært i kontakt med flere bedrifter som er ganske sikre på at de fleste prioriterer andre ting enn Rørosmartnan.

Grindal Ysteri: - Dyrt å ha stand der

En av dem som holder seg hjemme er Grindal Ysteri i Rennebu. Turid Nordbø sier det er flere grunner til det.

- Jeg har snakket med andre som har deltatt der. De forteller at de ikke har solgt så bra. Kanskje folk handler mer innendørs enn ute? Det koster også en del å ha stand der, sier Nordbø til Opdalingen.

Hun tror Rørosmartnan passer best for de som selger dyrere produkter enn småskala matproduksjon.

- Selger man en vare for 2.000 kroner trenger man ikke like mange transaksjoner. Vi trenger flere kunder for å tjene på å selge produktene våre, forteller Nordbø, og legger til at sesongen for ost ikke er den beste på etterjulsvinteren.

MM-catering: - Hadde tenkt oss i vei

Heller ikke Arne Vidar Myhre som står bak selskapet MM-catering i Oppdal, har tatt turen til Rørosmartnan. De står blant annet bak det populære Oppdalsvannet.

- Vi hadde faktisk tenkt oss i vei, men det kom noe annet i veien. Vi drar nok neste år, sier Myhre til Opdalingen.

- Hva synes du om at ingen fra Oppdal og Rennebu har stand på Røros?

- Det er veldig dumt. Både for bedriftene og Oppdal generelt. Det er jo masse folk der og sikkert brukbart med salg, forteller han.

Likevel skjønner Myhre at mange dropper det på grunn av den høye kostnaden for å delta.

- Det koster nok mellom 15.000 til 20.000 kroner for å ha stand der. Man må selge mye for å dekke inn det beløpet, sier han.

- Men selv om fortjenesten ikke trenger å bli stor, må man se på det som markedsføring, legger Myhre til.

Småbruket: - Har ikke behov for det

Jon Aalbu ved Småbruket Urtegård og Pipemakeri forteller at de kunne tatt turen til Rørosmartnan, men at de heller velger å satse på andre områder.

- Vi har ikke sett behovet for å delta på Røros. Det har nok noe med urteproduksjonen å gjøre. Men skal man være med på alle aktiviteter rundt omkring får man det travelt, sier Aalbu til Opdalingen.

Han mener også de høye utgiftene spiller inn i valget om å ikke delta på Rørosmartnan.

- Skal man dra dit vil man være dere flere dager, og da trenger man overnatting. Det er nok viktig med en god plan, forteller Aalbu.

  • Er du fra Oppdal eller Rennebu og deltar på Rørosmartnan som selger? Ta kontakt med Opdalingen på e-post redaksjon@opdalingen.no eller ring 992 75 900.