Det var enighet i bygningsrådet om at de tidligere planene om snøscooterløype ikke lar seg gjennomføre på grunn av konflikt med blant annet reindriftsnæringa.

Medlemmene i bygningsrådet ville likevel ikke gi opp tanken om å få til en snøscooterløype for fornøyelseskjøring i kommunen, blant annet med de mulighetene en slik løype vil kunne gi for næringslivet.

Arnt Gulaker (AP) la fram et forslag om følgende:

Bygningsrådet ber rådmannen avklare muligheten for å etablere snøscooterløype med grunneiere/veilag i dette området: Skogsområdet på østsiden av Byna og nordover mot kommunegrensa til Rennebu med utgangspunkt i motorsportsenteret.

Etter en debatt i rådet ble også området rundt Svarthaugen tatt med i forslaget, men med forbehold om at grunneierne rundt Fagerhaug da ikke ville være med på å legge opp en snøscooterløype i sitt område.

Opdalingen har ved flere anledninger skrevet at det jobbes med å få på plass fornøyelseskjøring med snøscooter i Oppdal. I slutten av november fjor gikk bygningsrådet imot rådmannens anbefaling og fortsatte arbeidet.

En arbeidsgruppe ble dannet, bestående av Arnt Gulaker, Ola Skarsheim og Olav Martin Mellemsæter fra bygningsrådet, en representant fra Oppdal bygdealmenning, og Ane Hoel og Eli Grete Nisja fra plan og forvaltning i Oppdal kommune.

Arbeidsgruppen jobbet fram et forslag til traseer. Her foreslås det oppstart fra Haugset, opp forbi Vekvessætrin og videre opp på fjellet, traseen deles i dalen mellom Finnpiggan og Blåøret hvor en trase fortsetter østover mot Kinnpiken og dreier nordover til Stavsjøen og videre på østsiden og fram til høgda mot Fagersjøen.

En annen trase fortsetter nordover mellom Finnpiggan og Blåøret, og videre nordover til Svarttjønna - følger den gamle merka skiløypa.

- Vinterbeitene er sårbare

Forrige uke hadde arbeidsgruppa møte med reindriftsforvaltningen og reindriftsutøvere angående etableringen av snøscooterløyper.

Her møtte Helge Hansen og Ole-Jakob Kvalshaug ved reindriftsforvaltningen hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, og Gustav Kant, Maja Britt Renander og Anna Krihke Renander fra Trollheimen Sijte.

- Vinterbeitene er sårbare, det er alpine områder og reinen trenger ro i vinterperioden. Derfor er det ikke gunstig med scooterløyper i vinterbeiteområdene og økende press på arealene fra flere brukergrupper, kommenterte reindriftsutøverne under møtet.

- Det kan fort oppstå en unnvikelseseffekt for reinen ved motorisert bruk av faste løyper, og dette kan medføre at viktige beiteområder ikke benyttes. Det samme skjer hos villreinen, sa reindriftsforvaltningen.

Arbeidsgruppen konkluderte i etterkant av møtet at det er vanskelig å kombinere snøscooterløyper men hensyn til reindriftsutøvelse i fjellområdet mellom Skardalen – Grytdalen.

- Vurderer området nord for snøscooterbanen

De skal gi tilbakemelding om sin konklusjon til bygningsrådet mandag 6.mars.

- Nå må vi diskutere hvilke andre alternativer vi har, men verna områder og hensynssona til villreinen gjør det ikke enkelt. Vi kan nok se på et alternativ med start fra snøscooterbanen som går nordover, forteller leder Olav Martin Mellemsæter i arbeidsgruppen til Opdalingen.

Snøscooterbanen i Oppdal ligger ved masseuttaket nord for sentrum.

- Det vil bli en diskusjon om dette i bygningsrådet. Problemet er nok at det er veldig mange grunneiere med smale skogteiger. Det vil nok bli et puslespill. Kommer man over skogbandet er man inne på hensynssona til villreinen og der er det ikke tillatt med snøscooterløyper, sier Mellemsæter videre.