Finansdepartementet har i et brev gitt Skattedirektoratet fullmakt til å gjennomføre ny kontorstruktur i Skatteetaten. Det innebærer at 103 skattekontor reduseres til 57 kontor. Alle kontorer som legges ned, vil skje for publikum 1. juni i år.

Som Opdalingen tidligere har skrevet gjelder også dette skattekontoret i Oppdal. I et brev Oppdal kommune har fått, står det at de ansatte ved Oppdal skattekontor er planlagt flyttet til Orkdal skattekontor fra 1. mars i 2019.

–Det er en utfordring både for Oppdal og for mange andre små kommuner at statlige arbeidsplasser samles i de tettest befolkede områdene, sier oppdals-ordfører Kirsti Welander til Opdalingen.

–Ulempe med lang reisevei

Begrunnelsen for nedleggelsen er at færre oppsøker et skattekontor for å levere skattemeldingen, eller for å få hjelp med skattespørsmål. Stadig flere bruker Skatteetatens nettsider med informasjon og selvbetjeningsløsninger.

Skattekontorene på Orkanger og i Trondheim blir de nærmeste for innbyggerne i både Oppdal og Rennebu.

–For de som har behov for å oppsøke skattekontoret fysisk blir det en lang reisevei. Det er selvsagt til stor ulempe for dem det gjelder. Så vidt jeg vet har det store flertallet av oss ikke direkte kommunikasjon med skattekontoret, men ser over den forhåndsutfylte selvangivelsen som ligger på nett, gjør eventuelle endringer og sender den inn digitalt, forteller Welander.

–Kostnader og nytte

– Hva tenker du om at viktige etater som dette flyttes ut av distriktene?

–De oppgavene skattekontorene nå skal arbeide med, er de som krever større fagmiljøer og bredere kompetanse. Slike fagmiljøer kan etableres på små tettsteder, men de statlige etatene gjør avveininger der de må vurdere kostnader opp mot nytte. Dessverre blir resultatet av disse avveiningene ofte at de velger å etablere seg i byene.

–Det som er vår utfordring, men også vår mulighet, er å få gehør hos sentrale myndigheter for at en del av de statlige etatene burde etablerer seg i regionsentrene rundt om i landet, for eksempel i Oppdal, fortsetter ordføreren.

Rådmann Dagfinn Skjølsvold forteller at de ennå ikke har planlagt hva lokalene til skattekontoret i rådhuset skal brukes til når de ansatte flytter ut i 2019.

–Vi har i hvert fall planer om å få leid det ut til andre, sier han til Opdalingen..