– Vi er i alle fall klare, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen til Opdalingen.

Johnsen, som nå har kommet inn som ny prosjektleder for E6 Soknedal, har lang erfaring som prosjektleder, blant annet fra E6 Melhus.

Statens vegvesen hadde opprinnelig planer om å komme i gang med byggingen av E6 Soknedal i 2016.

Under en spørretime på Stortinget i mars i fjor ble det gitt signaler fra statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) om at byggestart for E6 Soknedal ikke ville bli før i 2017.

Nå venter vegvesenet på at Stortinget skal behandle bompengesøknaden og vedta utbyggingen.

Fra vegvesenet til Nye Veier

– Det er ofte sånn som skjer i oppstarten av prosjekter, og det er ikke første gangen. Vi må bare forholde oss til prosessen, sa prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen til Opdalingen i fjor.

Bjørgård ledet blant annet utbyggingen av ny E6 gjennom Oppdal, og var inntil i fjor prosjektleder for E6 Soknedal og E6 Melhus–Ulsberg. Han har nå begynt i ny jobb som utbyggingssjef i Nye Veier AS, og vil få ansvaret for utbygging av E6 sør fra Melhus til Ulsberg.

Milliardprosjekt

Den 6,5 kilometer lange veistrekningen gjennom Soknedal er ikke en del av Nye Veiers portefølje, og skal utføres av Statens vegvesen.

Prosjektledelsen i vegvesenet har planene klare, og Johnsen forteller til Opdalingen at de vil starte etableringen av et riggkontor i Soknedal allerede like over påske.

Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 1,6 milliarder kroner pluss prisstigning fra 2015.

Vegvesenet har allerede presentert prosjektet for aktuelle entreprenører.

–Kontraktssummen eksklusiv moms vil ligge på rundt 800 til 1000 millioner kroner, forteller Johnsen.

Utlysing anbud før påske

Han forteller at anbudsgrunnlaget ligger klart, og at de nå jobber med optimalisering av prosjektet.

–Det vil ikke bare konkurreres på pris, men også på byggetid og gjennomføringsevne.

Han forteller at det blant annet stilles krav til hvor ofte og hvor lenge veien kan stenges mens det for eksempel utføres sprengningsarbeider.

–Vi legger opp til at det skal sendes varsel på sms om tidspunkt for stenging dagen i forveien.

–Så snart saken er klargjort fra departementet velger vi å sende ut anbudet, med forbehold som Stortingets endelige godkjenning, forteller Johnsen.

I mellomtiden vil vegvesenet sørge for nødvendig avskoging i traseen, slik at alt er klart for entreprenøren ved byggestart.

–Alle forberedelsene vi gjør nå er viktig for at entreprenøren får startet opp før vinteren.

Det skal bygges en tunnel på 3,6 kilometer, og Johnsen forteller at det blir mye overskuddsmasse i prosjektet.

Åpner nyveien i 2020

–Vi har et godt samarbeid med Nye Veier AS, så vi vil legge steinmassene vi selv ikke utnytter i en framtidig veifylling ved Hovin.

På spørsmål om det ikke hadde vært bedre med en sammenhengende utbygging av E6-strekningen svarer Johnsen bekreftende.

–Det hadde jo vært ønskelig med en sammenhengende utbygging. Ingen tvil om det.

Johnsen mener at dette uansett er et viktig prosjektet, da strekningen helt klart er dårligst mellom Støren og Oppdal.

Forutsatt byggestart i høst vil nyveien kunne stå ferdig i 2020, og først da vil det bli innkreving av bomavgift.