Mandag kveld inviterte Oppland Senterparti til et åpent møte om Dovre- og Raumabanen ved Dombås Hotell. Tema for kvelden var «Skal Dovre- og Raumabanen få sin plass i jernbaneløftet?». Flere lokalpolitikere fra Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland setter Nasjonal Transportplan på dagsorden.

Opdalingen reiste over fjellet sammen med representanter fra Oppdal og Rennebu; Arne Braut, Ola Husa Risan, John Torve fra Oppdal Senterparti, og Trond Jære som satt i arbeidsgruppa til «Mulighetsstudien for Dovre- og Raumabanen».

– Blomster som symbol

Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen består av kommunene Rauma, Rennebu, Oppdal, Lesja, Dovre, Sel, Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Lillehammer og fylkeskommunene Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland. Samarbeidet har siden 2014 arbeidet for å kunne gi et bedre togtilbud på strekningen.

– Jeg tenker vi kan bruke blomster som et symbol. Arne Braut tar med seg blomstene nordafjells og Torbjørn Rødstøl (tidligere ordfører i Rauma kommune, journ.anm.) tar de med seg vestafjells. Samarbeid på tvers av fylkene og kommunene skal gi oss et blomstrende jernbanetilbud, forteller stortingsrepresentant Ivar Odnes (Sp), som er tidligere leder i Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen.

Hør Erna Solberg prate om Dovrebanen her.

Vil ha totimers-frekvens på Dovrebanen

Opdalingen har tidligere skrevet om at mulighetsstudiet åpner for totimers-frekvens på Dovrebanen mellom Oslo – Trondheim med forholdsvis små investeringer. Dette var et hett tema under møtet.

– Stasjonsombygging på Dombås og Oppdal samt kryssingsspor på Engan i Drivdalen kan gjøre at vi får totimers-avganger fra nord og sør, slik at vi kan krysse med gods, sier stortingsrepresentanten.

Han er ikke fornøyd med regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP), der investeringene på Dovrebanen er forskjøvet. Regjeringen vil samlet bruke 928,7 milliarder kroner på samferdsel i NTP som skal legges frem før påske. Det har allerede kommet flere lekkasjer.

Odnes mener investeringene på Dovrebanen kan gjøres trinnvis og at man kan få mye ut av investeringskronene.

– Handler om politisk vilje

På vegne av Oppdal kommune pratet Arne Braut (Sp) om hvor viktig jernbanen er for kommunene nord for Dombås. Under møtet påpekte han at det viktigste er å få flere avganger, ikke kortere reisetid.

– Vi har så lett for å snakke om hvor fantastisk bra mulighetsstudiet er, men det skjer ikke noe uten tiltak. Alt handler om politisk vilje, mener Braut.

Et viktig ledd for å få realisert dette er å skape et felles politisk påvirkningsarbeid på tvers av fylkesgrensene overfor sentrale myndigheter, mener oppdalingen.

– Husk at det bor rundt 125.000 mennesker på strekningen. Folket må heve sin røst. Dere som bor sør og vest for Dovrefjell er totalt avhengig av oss i nord for å få til flere togavganger, sier han.

– Hvordan kan vi få fortgang på investeringene det snakkes om?

– Vi snakker om NTP, men denne investeringen er ikke så stor, og kan faktisk gjøres over statsbudsjettet. I tillegg er det viktig å få med totimers-avganger i anbudsgrunnlagene når jernbanestrekningene blir konkurranseutsatt, mener Braut.

Ordfører Bengt Fasteraune i Dovre kommune ledet møtet. Han skryter av engasjementet til Braut, og er enig i at vi må starte et sted.

– Kunsten er å framsnakke hverandre. Skal dette bli bra i fremtiden trenger vi en jernbane i topp standard både nordover, vestover og sørover. Det viktigste nå er kostnadsbilde som gjør at vi kan starte på Dombås og i Oppdal, forteller Fasteraune.

Slik kan man få totimers-frekvens på Dovrebanen

Tre tiltak må gjennomføres for å realisere ønsket kryssingsmønster som gir totimers-frekvens på Dovrebanen mellom Oslo-Trondheim.

  • Stasjonsombygging ved Oppdal stasjon. (120 millioner kroner.)

  • Stasjonsombygging ved Dombås stasjon. (550 millioner kroner.)

  • Nytt kryssingsspor på Engan i Drivdalen (160 millioner kroner.)

  • Totalt vil kostnadene ende på 830 millioner kroner. I tillegg kommer driftskostnader, blant annet nye togsett.

Kilde: Arne Braut og Mulighetsstudien for Dovre- og Raumabanen.