Representanter fra Stortingets transportkomite fikk ved selvsyn se tilstanden til hovedferdselsåren gjennom Rennebu, da de onsdag deltok på en befaring på E6 ved flaskehalsen Stavåbrua.

Ordfører Ola Øie i Rennebu, Kirsti Welander i Oppdal, Sivert Moen i Midtre Gauldal og Gunnar Krogstad i Melhus kommuner, og samarbeidsprosjektet Bygg Vei, hadde i forkant av befaringen et møte med rikspolitikerne i kommunestyresalen på Berkåk.

Skal man kunne trekke èn konklusjon etter samtalene, er det enigheten om at veiutbyggingen i Norge i mye større grad må styres politisk.

- Det er veldig viktig å ha en hånd på rattet politisk. Jeg har ikke noe tro på å overlate til andre å prioritere, sier Janne Sjelmo Nordås, stortingsrepresentant for Senterpartiet, og medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomitè.

Med andre tenker hun på Nye Veier, statsaksjeselskapet som har overtatt ansvaret for byggingen av visse veistrekninger i Norge, inklusive E6 i Trøndelag, fra Statens vegvesen.

Ordfører Kirsti Welander opplever at de to aktørene er i tett dialog med hverandre. Hun sier at det er lurt å være åpen for kritiske spørsmål underveis.

- Senest i helga sa vi i Arbeiderpartiet at vi vil ha en kritisk gjennomgang av Nye Veiers mandat, men vi kan ikke bare legge ned selskapet og kaste bort to års arbeid, sier hun.

Kollega Gunnar Krogstad i Melhus kommune sa det rett ut;

- Vi må finne en løsning på hva vi gjør med Nye Veier, men jeg tør hevde at den samfunnsnyttige modellen til Statens vegvesen heller ikke holder mål. Det sees på samfunnsnytten og kommer ut med et tall, og så prioriteres det deretter. Disse tallene er upresise og kan ikke brukes når prosjekt skal prioriteres. Vei er ikke matematikk, men politikk, sier han.

At to paralllelle selskaper har ansvar for bygging av vei her til lands, byr på utfordringer, ikke minst når de opererer med ulike mål for veistandard.

- Poenget er at standarden må være lik, uansett om det er Nye Veier eller Statens vegvesen som står for utbyggingen, sier politisk rådgiver i Senterpartiet, Aleksander Heen.

Midtre Gauldals ordfører Sivert Moen mener det ikke kan ventes lengre på ny Stavåbru. Han spår at Nye Veier delvis trekker seg ut av strekningen gjennom Rennebu.

- I Soknedal er det Statens vegvesen som tar utbyggingen fra Korporals bru til Vindalsliene, og jeg tror det blir slik også her, sier han, og legger til;

- Hva skal de som bygger vei i Soknedal gjøre når den er ferdig om fire år? Da kan de like godt trekke sørover.

Rådgiver i Bygg Vei, Trond Jære, sier han har holdt på med denne saken alt for lenge. Han er imidlertid fortsatt optimist, selv om han savner litt trøkk fra politikerne i Sør-Trøndelag.

- Vi kommer ikke til å slippe saken, selv om mye er usikkert. Jeg er ikke i tvil om at det blir utbygd, for vi nærmer oss årsdøgntrafikken som tvinger dette frem. Stavåbrua ble bygget for å tåle 20 tonn, nå går det vogntog her på 60 tonn. 30 prosent av all trafikk er også tungtransport, så det haster. Da hjelper det ikke å sitte i Oslo å se på tall, for her er det snart ikke fremkommelig, slår han fast.