Opdalingen har fått tilgang på resultatene i brukerundersøkelsen 2016 til barneverntjenesten i Oppdal og Rennebu.

Utvalget til undersøkelsen er barn og ungdom som er registrert med hjelpetiltak per. 30. juni i 2016, og foreldre som har vært part i hjelpetiltak. Det vil si familier som mottar frivillig hjelp fra barneverntjenesten.

Tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i 2012.

Høy svarprosent

Totalt 35 barn og unge i Oppdal og Rennebu i alderen 9 til 23 år deltok i undersøkelsen som omhandler hvordan brukerne opplever barneverntjenesten. 50 svarskjema ble også sendt ut til foresatte med barn i alderen 0 til 18 år.

Alle som har deltatt i undersøkelsen har avgitt sine svar gjennom telefonintervju, etter først å ha mottatt et orienteringsbrev og kopi av spørreskjemaet.

– Vi er godt fornøyd med den høye svarprosenten. 80 prosent av foreldrene og 74 prosent av barna deltok i undersøkelsen, sier leder i barneverntjenesten Ivar Bøe til Opdalingen.

I spørreundersøkelsen svarte barna på en skala fra 1-4, der fire er tilfreds. Skalaen i de voksne sitt spørreskjema var inndelt i 1-6, der seks er tilfreds.

For alle hovedområder av spørsmål til foreldre er resultatet i 2016 0,5 og 1 poeng høyere enn i 2012. Resultatet er også bedre en landsgjennomsnittet. Rundt 20 andre kommuner har gjennomført undersøkelsen.

– Vi scorer hele 5,5 poeng på området pålitelighet. Det er viktig i denne bransjen. Vi er helt avhengig av å ha et godt omdømme, forteller Bøe.

– Fornøyd med resultatet

For barn og ungdom er resultatet i 2016 omtrent på samme nivå eller litt bedre enn 2012 på de fleste områder, men også svakere enn 2012 på noen områder. På alle områder er resultatet bedre enn landsgjennomsnittet.

– Vi må være fornøyd med dette resultatet. Det er bra at vi ligger over landsgjennomsnittet, sier Erik Sæteren, som har hatt hovedansvaret for brukerundersøkelsen.

Undersøkelsen har lært barneverntjenesten at de kan forbedre seg på flere områder.

– Barn og foreldre ønsker større brukermedvirkning når det gjelder planer for dem. De er også opptatte av å få god og tilstrekkelig informasjon fra oss, sier Sæteren.