Ordfører i Rennebu, Ola Øie, gikk fredag på talerstolen under Arbeiderpartiets landsmøte i Oslo. Han snakket i første rekke fylkesveiens sak, og sa blant annet dette:

- I dag brukes det 8 ganger mer på drift og vedlikehold per meterriksvei enn det brukes på fylkesvei. Dette fører til at det skapesA- og B-veier som igjen fører til at næringslivet i distriktenetaper, samtidig som det representerer en betydeligtrafikksikkerhetsutfordring. Jeg er glad for at Arbeiderpartietønsker å få et forpliktende program for fylkesveiene inn i Nasjonaltransportplan slik at staten blir bevisst ansvaret fordistrikts-Norge.

Hele talen til Ola Øie kan du lese her:

"Jonas, Hadja, Trond, dirigenter, kjære landsmøte.

Landet vårt erunikt og rikt på naturressurser. Vi bor i byer, tettsteder,fjordarmer og åssider. Vi vil ta hele dette langstrakte ogmangfoldige landet i bruk. Distriktspolitikk er og blir megetviktig. Det er her verdiskapningen er, og det er her vi skal hentematen vår. Det er frustrerende å være ordfører i en kommune der vikjemper med nebb og klør for å utvikle næringsliv og bosetting såmangler vi det viktigste, midler til god infrastruktur.

Fylkesveiene utgjør en betydelig del av veinettet og er særligviktig for næringslivet i distriktene. I Sør Trøndelag haretterslepet økt med 190 millioner hvert år Høyre og Frp harregjert, samtidig som samferdselsministeren bedyrer at det aldrihar vært brukt mere penger på vei og jernbane, mismatch spør dumeg. Det totale etterslepet nasjonalt er på hele 62 milliarderkroner.

I Rennebu har vi Norges dårligste vei til Norges flottestehytteområde på Nerskogen FV 512. FV 700 i Orkdalen er også eksempelpå vei i mitt distrikt som er i ferd med å smuldre opp. Slik kandet ikke være! Og jeg vet at det står ille til i andre fylker.

Høyre og Frp ønsker å legge ned fylkeskommunen, og det merker vi. Idag brukes det 8 ganger mer på drift og vedlikehold pr meterriksvei enn det brukes på fylkesvei. Dette fører til at det skapesA- og B-veier, som igjen fører til at næringslivet i distriktenetaper.  Samtidig representerer det en betydeligtrafikksikkerhetsutfordring.

Jeg er glad for at arbeiderpartietønsker å få et forpliktende program for fylkesveiene inn i Nasjonaltransportplan slik at staten blir bevisst ansvaret fordistrikts-Norge. Politikk handler om å prioritere.

I Trøndelag vardet en politisk enighet om at E6 sør for Trondheim ogelektrifisering av jernbane nord for Trondheim skulle prioriteres.Høyre var tydelig på at E6 sør skulle stå ferdig innen 7 år ivalget i 2015, men etter at regjeringen ga bort ansvaret tilaksjeselskapet Nye Veier, er det fortsatt usikkert når veien stårferdig. Vi må ha politisk styring på veiutbygging!

Kjære landsmøte,støtt opp om satsing på fylkesveier, vi må knytte de store byenesammen med hovedveiene og et godt jernbanetilbud. Det er her destore blodårene er. Samtidig må vi legge til rette for at dedyrebare råstoffene som produseres i dette flotte landet vårtfraktes miljøvennlig på en effektiv måte ute i distriktene.

Infrastruktur er det beste eksemplet på at by og land går hand ihand".