Arvid Olsen (83) vokste opp i Tønsberg, men har i fire år bodd på Bakkenberg på Innset. Pensjonisten har en lang yrkeskarriere bak seg som pilot. Olsen har så mye som 16.429 flytimer. Han har fløyet et titalls ulike flytyper, både militært og sivilt. Boeing 747 DC 10 og MD 80 er to av passasjerflyene han har hatt kontroll over.

Som en gammel sirkushest kjenner lukten av sagmugg, tok Olsen i år turen til flyplassen på Fagerhaug. 83-åringen gikk inn i pensjonistenes rekker i 1992, og har ikke sittet bak spakene i et fly siden.

Minimalt med flytimer

Denne uken hadde han sin første solotur på 25 år. Før avgang måtte han signere på at han tok ansvaret for et mikrofly til en verdi av 600.000 kroner.

–Den som intet våger, intet vinner, forteller Olsen til Opdalingen. Den tidligere piloten har hele livet brukt det litt slitte ordtaket som en leveregel.

For at Olsen kunne starte å fly solo igjen måtte han fornye flysertifikatet og ta flere timer med opplæring. Ved Oppdal flyplass ble han møtt av instruktørene Odd Nyberg og Otto Vollan. De er fryktelig imponert av Olsen sine egenskaper i cockpiten.

–Vi har vært flyinstruktører i lang tid. Arvid er til stor inspirasjon for oss alle på flyplassen, forteller Nyberg til Opdalingen.

Vanligvis må man ha minst 25 flytimer og opplæring før man kan stige til værs i et eget fly. Det trengte ikke Olsen. Han tok kun ti flytimer før han satte seg i et mikrofly alene, noe som er svært sjeldent.

–Jeg må skryte av Odd og Otto som er fenomenale instruktører, sier Olsen.

Har flysimulator hjemme på Innset

Da flyentusiasten var til legen for å få legeattest måtte doktoren spørre Olsen om han hørte riktig da han sa at han skulle fornye flysertifikatet. Aldri hadde han møtt en kar som tok opp igjen flyinteressen i en alder av 83 år.

Under flytimene med Nyberg og Vollan var han flere turer i lufta som passasjer. Her ble det fort litt kjedelig for Olsen, som helst skulle ønsket at han kunne få styre flyet alene fra første stund.

Olsen har holdt flyinteressen ved like med en flysimulator på datamaskinen hjemme. Den er så realistisk at han får opp både annen trafikk i lufta og værvarsling.

Jobbet som hvalfanger på Sydpolen

16 år gammel startet Olsen startet yrkeskarrieren som hvalfanger på Sydpolen. Her jobbet han i maskinen på en båt i to sesonger. Videre gikk ferden til farens bilverksted. Etter å ha jobbet her et års tid, startet han på flyskolen på Værnes i 1953.

Her fikk han grunnopplæring og reiste senere samme år til USA for å fortsette utdanningen på en flyskole der. Så dro han hjem til Norge og tjenestegjorde på Rygge flystasjon. Olsen var jagerpilot i det norske flyvåpenet i hele ti år, før han gikk over til sivil luftfart i 1960.

I det meste av sin arbeidskarriere var Olsen kaptein i Scandinavian Airlines (SAS). De to siste årene før han pensjonerte seg jobbet han for Thai Airways. Her hadde han ruter i både Asia, Europa, Australia og Amerika.