Tirsdag fikk formannskapene i Oppdal og Rennebu besøk av noen av toppsjefene i Nye Veier AS.

Direktør Planprosesser og Samfunnskontakt Finn Aasmund Hobbesland orienterte innledningsvis om selskapets oppstartsportefølje på 148 milliarder kroner, der blant annet E6 Ulsberg – Melhus inngår.

Selv om kostnads- og nyttevurderingene plasserer parsellen sør for Trondheim langt ned på prioriteringslista, kunne Hobbesland fortelle at samtlige anlegg i porteføljen er planlagt ferdigstilt innen utgangen av 2027.

Forventer rask oppstart

– Det betyr at det blir en rask oppstart med alle prosjektene uavhengig av prioriteringen, fortalte Hobbesland.

Han kunne samtidig berolige formannskapet med at de vil klare å beholde det opprinnelige bompengenivået til tross for en høyere investeringsramme.

– Likevel er vi avhengig av at vi klarer å få ned kostnaden og forbedre den samfunnsøkonomiske nytten, la han til.

Fagansvarlig bompengeprosesser Arild Nygård redegjorde for den nye bompengeutredningen, som nå er oversendt til kommune til behandling.

– Det skal være sammenheng mellom nytte og betaling, fortalte Nygård, som slo fast at nytteprinsippet betyr at ingen skal betale før en kjører på den nye veien.

Han viste til at det er viktig med lokal tilslutning til bompengeopplegget, før saken skal behandles videre på fylkesnivå og i Stortinget.

I den nye bompengeberegningen for strekningen som skal bygges av Nye Veier, basert på en totalkostnad på 15,9 milliarder, blir takstnivået på noe over 200 kroner på strekningen Ulsberg – Melhus.

– Når det gjelder sidebommer er dette noe vi bare unntaksvis benytter oss av, fortalte Nygård, og viste til at avvisningsnivået der folk kjører omvei for å unngå en bom forventes å bli svært liten sør for Støren, men vesentlig høyere nord for Støren.

Han viste samtidig til en høy tungbilandel på rundt 24 – 27 prosent sør for Støren, mens den er rundt 15 – 16 prosent nord for Støren.

Nye planrunder i Rennebu

Utbyggingssjef Lars Bjørgård kunne bekrefte at dagens E6 vil bli opprettholdt som en parallell lokalvei på hele strekningen, ifølge dagens planer.

– Nå jobber vi med optimalisering av prosjektet, fortalte Bjørgård.

– Vi må ned med kostnaden og få opp nytten ved blant annet heve fartsgrensen med å bygge firefelts motorvei også mellom Støren og Ulsberg, fortalte han.

Nye Veier ser nå på mulighetene for blant annet justering av veitraseene og utforming av veikryss og bruer.

For å øke samfunnsnytten kunne han opplyse at det i det videre arbeidet med prosjektet vil bli vurdert kurvaturendringer for å øke fartsgrensen til 110 km/t nord for Støren, og 100 / 110 km/t sør for Støren.

Her ble det vist traséendring blant annet forbi Berkåk, noe som betyr nye utredninger og revisjon av reguleringsplan dersom dette skal gjennomføres.

– Det er jo positivt for oss i Oppdal at det blir firefelts vei og høyere fartsgrense, men jeg ser jo at det blir krevende for kommunene nord for oss som kanskje må gjennom nye reguleringsplanprosesser, kvitterte ordfører Kirsti Welander da hun takket for orienteringen fra representantene fra Nye Veier.